Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Sommarmitt

2 kommentarer

vila
Den fina gamla blå skottkärran får vila i kvällssolen.
prästkragshuset
Så här såg det ut för lite sen – prästkragarna blommar överdådigt. Nu är här slaget med lie.
gräns
Gräsgång i gränslandet mellan tomt och åker.
knallblau
I rabatten gör Knallblau skäl för namnet. Inköpt för att under sin blomningstid kontrastera mot den faluröda väggen.

För att orka med den rätt stora tomten har jag några få koncentrerade platser där jag odlar perenner, köksväxter och kryddor. Och visst finns gräsmatta på en del av gården men minst lika stor yta blir äng. Med åren har det förhållningssättet växt fram,  jag kommer med förslag och ”Halvan” är oftast med på noterna. Lycklig blev jag då han lärde sig slå med lie med hjälp av min far som var här några somrar och tog sig an ekkullen som inte går att klippa konventionellt.
.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Sommarmitt

  1. Knallblau! Det namnet gillade jag!

    Liked by 1 person

  2. Jag önskar att jag orkade hantera en lie. Maken kan inte, han skulle behöva gå i lära hos någon, som din man gjorde.

    Gilla

Tyck till om du vill!

