Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Nytjärat

7 kommentarer

nytjärat
Så är då portarna till magasinet åter igen tjärade. Ren trätjära använde jag, den luktar väldigt gott.
Och nedanför växer smultron, några är redan plockade och uppätna.

.

Jag lät alla mina maskrosor finnas
fast jag vet att dom kallas ogräs och bör rotas ut.
Men det är så skönt att sitta och minnas
små solar i gräset när sommarn är slut,

för hela året drömde jag
om vår korta sommar drömde jag
och äntligen kom den
och jag fick rå om den.
Då gömde jag
små sommarminnen gömde jag.
Maskros som tändes
i solen som brändes gömde jag.

Jag målade våran brygga med tjära
fast det finns impregnering av modernare sort.
Men det luktar så gott när man kommer nära
och den doften behövs när sommarn är kort –

för hela året drömde jag
om vår korta sommar drömde jag
och äntligen kom den
och jag fick rå om den.
Då gömde jag
små sommarminnen gömde jag.
Tjärdoft som kändes
i solen som brändes gömde jag.

Jag gjorde en liten visa att sjunga
när sommarens båtar har glidit förbi
och isarna ligger tjocka och tunga.
För visor kan längta och längtar gör vi –

för hela året drömde jag
om vår korta sommar drömde jag
och äntligen kom den
och jag fick rå om den.
Då gömde jag
små sommarminnen gömde jag.
Maskros som tändes
och tjärdoft som kändes gömde jag.

Maskros och tjärdoft – text (& musik): Carl Anton  Axelson

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

7 thoughts on “Nytjärat

  1. Det tänker man inte på att man kan använda det även till dörrar. Jag har sett att en del använder det till odlingslådor.

    Gilla

    • Haha Lena, odlingslådor är en modernare företeelse än både trätjära och än portar :-) Här var portarna svarta redan då uthusen uppfördes men i andra landsändar har man målat dem t ex gröna. Jag valde att fortsätta med det tjärsvarta här.

      Liked by 1 person

  2. Fint! Är tjäran pigmenterad eller blir den så där svart när den är ren? Tack förresten för en fantastiskt bra och fin blogg! Mvh Elin

    Gilla

    • Hej Elin! Tjäran är inte pigmenterad. Portarna är tjärstrukna flera gånger under åren och lagret ökas på. Jag vill ha ett tjockt lager tjära med tiden som skyddar träet mot väder och vind. Jag har inte använt den allra finaste och dyraste dalbrända trätjäran som är honungsgul-brun. Att använda den och pigmentera vore bortkastade pengar. Jag har använt trätjära ur en burk från Skogens kol som jag har stående (nu uppköpt av Auson).
      Har skrivit mer om tjära och det kan du läsa genom att i bloggens sökruta skriva ”trätjära”.

      Gilla

  3. Även till beslagen?

    Gilla

  4. Tjære lukter godt. Jeg holder på å bygge om kjøkkenhagen og lurte på om jeg skulle bygge meg trekasser. De må jo gjerne dekkes med noe innvendig og da kunne jeg jo bruke tjære. Bedre enn plastikk i hvert fall. Tjære utenpå tror jeg nok ikke jeg vil ha :-) Da blir jeg å se ut som en ”mørkemann” hver gang jeg har vært i nærheten.

    Gilla

Tyck till om du vill!

