Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Platsens betydelse

3 kommentarer

Platsens betydelse
Hur skör är inte landskapsbilden!
Hur lättförstörda är inte de småskaliga, slingrande kommunikationsnäten när bilismens har krav på snabbhet!
Hur lättförändrat är inte det småbrutna jordbrukslandskapet!

På tiden för utsnittet ur den häradsekonomiska kartan användes häst och vagn som transportmedel. Kartan visar min plats på jorden som den såg ut för länge sedan. Mycket är förändrat genom bilarnas teknikförändring och ökad trafikintensitet samt genom jordbrukets ändrade förhållanden.

Lantmäteriets Historiska kartor är en fantastisk tillgång. För att börja leta i arkiven klicka på Historiska kartor i den blå rutan. Vill man nå ännu längre tillbaka letar man bland de äldsta storskaliga kartorna över Sverige som finns i Riksarkivet.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

3 thoughts on “Platsens betydelse

  1. Har tänkt detsamma så många gånger när man åker på de där stora och ”effektiva” vägarna. Så mycket som för alltid är borta och förstört. Vad vinner vi egentligen på all denna ”effektivitet”? Vem blir lyckligare av att det hela tiden går fortare….. tänker inte bara på bilarna….

    Gilla

    • Din fråga är retorisk.
      Du och jag skulle nog gärna leva ett ”långsammare” liv.
      Stress, press, utbrändhet, ”gå in i väggen”, ”vara fast i ekorrhjulet” kan vi vara utan.
      Vi skulle kunna leva med slingriga småvägar utan autostrador. Men vi styr inte samhällsförändringen.

      Gilla

      • Nä, vi styr inte utvecklingen. Hade jag känt att jag kunnat påverka mer än vad jag kan skulle jag stått på barrikaderna (tror jag) nu väljer jag istället att leva i min egen lilla ”bubbla” och med förhoppning att i alla fall ngn annan kan få tankar och inspiration till ett annat sätt att leva. Man får ”protestera” lite i det tysta….
        Då är det gott att veta att man ändå inte är helt ensam med sina tankar :-)

        Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

