Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Att gräva

2 kommentarer

En grävmaskin och en spade fångade tillsammans. Jättespaden är ett konstverk av Gunnar Carl Nilsson.
grävning_web
Handgrävda landskapselement ska man inte förakta.
Spår i landskapet förstörs så lätt med stora maskiner. Bullriga maskiner. Det är inte heller säkert att det blir välgjort. Eller snyggt över huvud taget. Jag skulle kunna visa bilder på många förskräckliga slutresultat efter grävmaskiners framfart.

Det handgrävda vill jag slå ett slag för. Handgrävda diken som formar landskapet, gamla trädgårdar, gamla vägar… Var rädd om dem. Hur lätt är det inte för en maskinförare med stor traktor att ödelägga det hela!

Här är vi nu inne i ett skede då det ska grävas för vatten och avlopp här på gården. Undrar just hur det ska bli :-) Skönt nog ska inga kulturhistoriska krockar behöva göras.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Att gräva

  1. Så rätt du har. Här hade vi turen att ha en grävare med fantastisk kontroll på spakarna och finkänsla, men ja det var nog verkligen en stor del tur! Nu blev jag så inspirerad att jag nog ska gå ut och gräva lite!

    Gilla

    • Haha va bra! Gräva själv. Det blir finast vill jag lova. Med ditt engagemang och vilja kan jag tro att det blir av dessutom ;-)
      Annars är det koll på spakrörelser och känsla för landskap som ger måååånga pluspoäng enligt mitt sätt att se.

      Gilla

Tyck till om du vill!

