Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Glitter och blänk

2 kommentarer

tavla
Jag köpte en tavla härom veckan. Tänkte att den skulle passa i salen. Det är ett motiv i eglomisé-teknik, alltså dekorerat på glasets baksida. En annan benämning är hinterglasmålning. De gamla tavlorna i den här tekniken bestod ofta av bibelord. Min är daterad 1895 och jag tror det stämmer när jag även ser ram och upphängningsanordning. Blomstringsperioden för de här tavlorna var 1880-1950.
tavla_nära
Det silverglittriga är stanniol (lat. stannum), en tunnvalsad plåt av tenn. Idag skulle man ha använt aluminiumfolie. Det skulle vara fullt möjligt att göra en egen nutida tavla med färger av vackra godispapper. Kanske blir det så framöver för jag har samlat på mig sådana vackerheter. För visst är det festligt med glitter, blänk och reflexer…

 

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Glitter och blänk

  1. Har aldrig sett ngt liknande innan, vad jag kommer ihåg. Den känns ”osvensk” i all sin glittrighet….

    Gilla

    • Jo Fru Purjo, den känns osvensk pga sin ”flärd”. Men de här tavlorna var vanliga i enklare hem vad jag förstår. Den kommer att glittra fin i salen när den funnit sin plats.

      Gilla

Tyck till om du vill!

