Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Red and blue chair

Lämna en kommentar

Die ideale Wirklichkeit
Piet Mondrian Die ideale Wirklichkeit

modell
MrsUniversum tycker om modernismen, kubismen, funktionalismen. På hyllan i ateljén står en modell av Gerrit Rietveld Röd och blå stol från 1917 som jag fått av vännen Beppe som även tillverkat den. Först var stolen månad i svart, grått, vitt (originalet alltså) men 1918 fick den det nuvarande färgtemat för att påminna om Mondrians målningar. Båda var medlemmar av den holländska konstnärsgruppen De Stilj.
I bakgrunden skymtar en utställningskatalog med verk av den grekiske arkitekten Dimitris Pikionis, en europeisk modernist om man så vill, mer traditionell än Rietveld. Pikionis är kanske mest känd för sitt fenomenala landskapande vid Akropolisklippan i Aten.

Weather-Piet-Mondrian
Piet Mondrian Weather.

Ibland kan jag finna det märkligt att jag bor i ett traditionellt hus med fyrdelad plan och inrett i något helt annat än modernistisk stil ;-)
mulder-rietveld-schroder-house-living-room-1
Nåt liknande Schröder house i Utrecht, även det ritat av Rietveld. Det uppfördes år 1924. Så häftigt. Så helt annorlunda mot en då traditionell bostad med slutna rum. Här kan man tala om öppen planlösning men med skjutbara väggar. Mmm… Jag får nöja mig med att ha detta hus som byggsats.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

Tyck till om du vill!

