Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Insynsskydd

3 kommentarer

Jag tycker det kan vara svårt med insynsskydd i uthus. Ekonomibyggnader ska inte ha gardiner enligt mitt sätt att se, eftersom de traditionellt inte haft det. Uthus ska se ut som uthus :-) Men ibland vill man inte ha svarta rutor att titta på och kanske vill man inte att det ska gå att kika in.
fönster
Så här löste jag det hela i ett mjölkrummet med ett fönster där jag ville ha hela glasytan täckt. Därinne är ett uppvärmt utrymme där målarburkar förvaras och där man kan måla mindre föremål året om. Där hänger även Halvans arbetskläder. Ett mönstrat rispapper spändes upp mellan rutorna. Enkelt och lite transparent material som släpper in dagsljus – men som inte är en gardin.

(Fönster med foder är målade med Ottosons linoljefärg med gräddvit ton.)

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

3 thoughts on “Insynsskydd

  1. Helt enig. Uthus skal være uthus. (Jeg har sett en og annen utebod med blondegardin faktisk, men det var stiftet flatt på innsiden.)

    Gilla

    • Problemställningen är inte alltid helt enkel att lösa. Insynsskydd + lagård.
      Nu har jag lärt mig vad spetsgardin heter på norska – blondegardin. Trevligt med nya kunskaper Camilla :-)

      Gilla

  2. Fin lösning med rispapper! Gardiner är ingen önskelösning men tyvärr det enklaste ibland.

    Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

