Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Shellack

3 kommentarer

Jag använder shellackflingor som jag löser i alkohol (T-röd) för att pensla på kvistar innan jag målar, för att slippa genomslag av kåda. Nu senast penslade jag på en fönsterbräda i annexet. Men exakt vad shellackflingorna egentligen är, tog jag inte reda på förrän nyligen.
615px-Schellack_Astra
Bild från wikipedia. Fotograf: Andreas König

Schellack produceras av en liten spolformad purpurröd lus vid namn Lucifer Lacca där honan söker upp kvistar med späda skott och genom att genomborra kvisten med sin sugsnabel suger i sig näringen i kvisten. När den börjar suga i sig saven bildas schellacken av de restprodukter lusen avger. Drabbas larverna av dåligt väder när dom söker nya värdträd, eller området drabbas av t.ex. frost under längre perioder, dör djuren och produktionen av schellack minskar. Detta gör att tillgången på råvara varierar och priserna därför kan fluktuera kraftigt. Schellack är en ren naturprodukt och inte giftig. Schellack är endast löslig i alkohol och används ofta som isolering av kvistar, fuktskador och sot före målning. Den används också till en mängd andra ändamål som t.ex. skydd av frukt, konfektyr, choklad och läkemedel. Som isolering inom elektronik. Som ytbehandling av möbler, som glansgivare inom kosmetik. Man kan också använda schellacken att styva textil, läder och hattar. Endast fantasin sätter stopp för dess användning. Läs mer här: Tolaram Shellac India

Info från Ottossons Färgmakeri AB. HÄR finns ytterligare en fördjupad beskrivning av shellack.

Jag har levt hela livet utan att känna till det här  :O
Det är verkligen roligt att lära nytt.
schellackering
Detta är nyligen utförd shellackering på fönsterbrädan som ska linoljemålas. Shellack innehåller inga miljöfarliga medel.
Numera marknadsförs kvistlack som är vattenbaserad. Jag är skeptisk till den men har provat. Kvistlackens bindemedel är polyvinylacetat och lösningsmedlet är polyvinylalkohol. Allt som är vattenbaserat är inte av godo.

Jag fortsätter att använda shellack och köper flingorna i en byggnadsvårdsbutik. Det går inte åt så stora mängder.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

3 thoughts on “Shellack

  1. Så intressant. Igår googlade jag på shellack och cellulosalack. Jag har svårt för att hålla isär namnen, men nu tror jag att det har fastnat. Vi har ett stort matsalsbord ritat av Bruno Mathsson. Bordsskivan är skadad och behöver restaureras. Förmodligen är ytan behandlad med cellulosalack som hade kommit 1939 när bordet tillverkades. Men hon som tittade på det var osäker då ytan inte alls var krackelerad. Skulle det kunna vara shellack i stället? Behandlade man stora möbelytor med det förr och hur blev ytan, tro?

    Gilla

    • Enligt texten så gjorde/gör man det men det är inget jag är insatt i. Blank lär ju ytan ha blivit. Lycka till med utforskandet, låter som att en konservatorsinsats kan vara till hjälp.

      Liked by 1 person

  2. Jag har aldrig själv reflekterat över vad shellack egentligen innehåller, fast det används då och då. Upplysande inlägg och kul inlägg!

    Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

