Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Golvsocklar

Lämna en kommentar

Igår kunde de sista två dörrarna monteras då kubbgolvet är färdigt. Och på eftermiddagen levererades de hyvlade furusocklarna från snickeriet. Jag har inte funnit några standardsocklar som jag ville ha så jag ritade egna. Jag vill ha en rätt bred sockel utan profilering, enbart en avfasning upptill. Det blir toppenbra till de taklister samt dörr- och fönsterfoder jag valt.
golvsockel special-2
Socklarna är 20 mm breda och 95 mm höga. Bredden behövs för att täcka av golvets avstånd till väggen. Glipan behövs då kubbgolvet av trä rör sig beroende på luftens innehåll av fuktighet, den relativa luftfuktigheten. Torrast är det på vintern.

På ritningen i skala 1:1 (en ritning i den skalan ska inte måttsättas) har jag ritat som jag brukar vid projekt där jag ritar allt. Ni ser att sockeln är urfräst på baksidan på ritningen men inte i verkligheten. Då jag besökte snickeriet  och diskuterade hyvlingen, beslöt vi att inte fräsa ur baksidan då väggen är jämn. Urfräsningen är till för att ta upp ojämnheter.
golvsockel fasad
Här ligger de kvistfria socklarna på vänt. I helgen ska Halvan och jag behandla plyfa-väggarna tänkte vi.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

Tyck till om du vill!

