Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Korkmatta – linoleum

5 kommentarer

Jag är svårt förtjust i linoleummattor. Gärna den gamla sorten med tryckta mönster. Här i Universumet finns ingen sådan korkmatta kvar men de har funnits kan jag se på äldre fotografier. Linoleum är uppbyggt på juteväv av smulad kork och linolja samt pigment. I bostadshuset har jag på bottenvåningen valt marmorerade linoleummattor i tre rum samt en enfärgad i salen. Linoleum ligger även nederst i kökets bänkskåp och i farstuns skohylla. Jag är mycket nöjd – ett väldigt bra och lättsamt  material.
linoleum2
I ateljén har jag prover på de flesta av de mönster och kulörer som finns på marknaden. På bilderna syns en del av dem.
linoleum striato
Mönstret Jaspé tillverkades mellan 1910 och 2000-talets början. Ett liknande mönster är det nya Striato som syns ovan.
linoleum1
Här är häftiga färger. Skulle jag inreda ett nytt hus och vilja ha färgstarkt naturmaterial på golvet skulle jag absolut välja något/några av dessa färger. Så coolt!!!
linoleum5
Marknaden har så mycket mer att välja på utöver laminatgolv och plastmattor.
Och tro det eller ej – MrsUniversum har samlat på sig äldre begagnade korkmattor.  Planerar både det ena och andra med dem.  Jodå :-)

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “Korkmatta – linoleum

  1. Åh. Älsk på linoleum!

    Liked by 1 person

  2. En extra bra grej med linoleum är ju att det är självreparerande, eller hur?

    Gilla

  3. Jag tänker med saknad på linoleum mattan vi hade i köket tidigare, så lättskött och praktisk den var!
    Den var vacker också, grönmarmorerad , riktigt tjock och monterad på juteväv.Tyvärr hade den blivit ”bucklig!
    Förmodligen torkat bara, kanske hade det gått att rädda den, men vi lyckades tyvärr inte.
    Skulle gärna lägga in en ny linoleummatta istället för det gamla målade trägolvet vi nu har, och som är mycket svårskött i jämförelse med linoleum mattan. Jag misstänker dock att det inte alls är samma kvalité längre på linoleum mattorna.

    Gilla

    • Jo, jag tror absolut dagens linoleummattor är lika bra som den du hade.
      Det finns två tjocklekar på de flesta: 2 och 2,5 mm. 2 mm är för hemmiljö och 2,5 för offentlig miljö som t ex skolor.

      Gilla

Tyck till om du vill!

