Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Oliv

11 kommentarer

olivträd
Jag fick ett olivträd när frosten kom och ägarinnan inte tyckte sig ha plats för det längre. Om jag inte tog det uppstammade olivträdet (med en liten  grön oliv) skulle det helt sonika slängas. Jomen, jag sa ja tack med vetskap om att jag inte heller har någon perfekt plats under vintern = 2-10 grader och ljuuuust, gärna i ett orangeri. Hittills har den överlevt men börjat tappa blad. Trädet fick komma ut härom dagen när det var plusgrader och sol. Annars står den sedan en tid tillbaka i farstun med ganska bra temperatur men inte tillräckligt ljust. Hur ska det gå, överlever det till våren då jag kan flytta ut det? Jag tycker verkligen mycket om detta lilla träd som är delar av en fredssymbol – duvan med olivkvisten. Medelhavsväxter över huvud taget är underbara.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

11 thoughts on “Oliv

  1. Jag lyckades övervintra ett olivträd i garaget en gång, där är det inte så ljust men lagom temperatur. Men så satte jag ut det i solen och det ljuset var för starkt på våren. Jag tror att jag skulle avhärdat trädet lite långsamt.

    Gilla

  2. Jag har ett olivträd som jag tar in på vintern o ställer kallt, det tappar blad men kommer igen till sommaren!

    Gilla

  3. Vårt citrusträd får extra belysning morgon och kväll. Jag duschar den varje dag, och ofta på stammen så att den håller sig lite fuktig. Den har tappat en del blad för någon vecka sedan, men har nu knoppar och ser fin ut. Försiktig får man vara när man ställer ut den till våren, skugga, lä och odlingsväv i början kanske.

    Liked by 1 person

  4. Kan du inte ordna med lite extra belysning rent tillfälligt?

    Gilla

  5. Det här är en gammal belysning som ser ut som en fönsterlampa, med en speciell glödlampa i. Den står i ett hörn med ljus tapet och ser ut att ha det rätt fint, fönster åt båda håll, mot älven förstås, men nordostligt läge.

    Gilla

  6. Det är nog det tråkiga ljuset som gäller, men jag har vårt tänt på dagarna när vi inte är hemma. Grannarna har börjat prata om vad vi odlar i förrådet… =) Oliv är ändå rätt tåligt om det får stå svalt.

    Gilla

    • Haha Louise – ja det är inte enbart olivträd som behöver ljustillskott…
      Nästa vinter, om olivträdet fortfarande lever :-), kanske jag ska sänka temperaturen i tvättstugan där man inte vistas så ofta, och sätta in växtbelysning där. Där fick jag en idé – tack för den ni alla som kommenterat!

      Gilla

Tyck till om du vill!

