Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Trägolvet

8 kommentarer

I fredags började läggning av undergolvet till vårt kommande kubbgolv i annexet. I det som ska bli arbetsrum och fritidsrum i ett.
parkettlim
K-plywood med tjockleken 18 mm köpte vi för ca två månader sedan och den har fått ligga platt på hög där i rummet för att anpassa sig till klimatet.
undergolv av k-plywood
Mot betongavjämningen (vi har här platta på mark) las åldersbeständig plast och sen denna k-plywood i två lager lagda i kors. Det var de kunniga golvläggarna som lagt de andra golven som gjorde arbetet. Skivorna limmades ihop med parkettlim samt skruvades. Allt enligt golvleverantörens anvisning. I lördags flyttade vi in golvmaterialet hit, förpackningarna med kubb har legat i min ateljé sedan leveransen, och de ska nu ligga här i minst 8 dagar innan det kan läggas ut på undergolvet. Det är noga med trä och inomhusklimat, fuktkvot och temperatur eftersom trä är ett levande material som rör sig beroende på de där faktorerna.
dagbädd
Men trots att inget är klart kunde vi bara inte låta bli att montera ihop dagbädden Sinnerlig som vi köpte på det stora möbelvaruhuset för ett par veckor sedan och som formgetts av Ilse Crawford. Vi blev så nöjda med vad vi såg, provsatt och provvilade på. Här i detta klart avgränsade annex vill jag ha mycket naturmaterial och helhetsintrycket gärna i någon slags 60-talskaraktär – långt ifrån inredning och material i bostadshuset. Det känns rätt så befriande.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

8 thoughts on “Trägolvet

  1. Visst är den fin, sinnerlig. Har tittat på den också men har som tur är ingen plats för en till möbel =) Spännande med kubbgolvet!

    Gilla

  2. Kubb? Är det som små stubbar?

    Gilla

    • En gång i tiden var de så men mina är rektangulära. Vitsen är hur som helst att ändträet är synligt i båda fallen och därmed klarar golvet lättare lite omild behandling.

      Gilla

      • OK. Men då har jag sett ett sådant golv. Fast med runda. Och det var utomhus. Hur tjocka är de?

        Gilla

        • Kubb har varit vanligt som markbeläggning utomhus, då satte man dem i sand för att dränera bort vattnet så snart som möjligt efter regn t ex. Dessa kubbar var tjockare än dagens för inomhusbruk, hur tjocka vet jag inte. Kanske 10 cm? Operan i Sthlm hade sådana kubbar vid huvudentrén där hästekipage körde fram med operabesökare. Kubbar är vänligare att gå på för hästar än kullersten.

          Gilla

  3. Kubbgolv lät fint, tack för påminnelsen om att sådant finns. Och vad härligt att ha en fristående del av huset där man kan inreda på annat vis, det kan jag sakna i vårt 1800-talshus. Plastfilmen under trägolvet får mig att tänka på ett eget problem jag har.
    Vi skall inreda en tidigare oisolerad tillbyggd del av huset, där är det enbart en enkel oisolerad betongplatta på mark, byggare tänker plast, cellplast och sedan ny betongplatta. Jag tänker på alternativ såsom epscement, lägga hasopor eller något annat. Vad jag letar efter med ljus och lykta är en isoleringslösning som inte inbegriper plast som tätskikt. Jag tycker inte att det känns som en långsiktigt hållbar lösning och tänker att fukt behöver vädras och vandra ut, inte stängas in. Kan inte massivt trä ta upp ev fukt och avge det uppåt? Om man haft en luftspalt emellan? Eller är det dömt att misslyckas. Jag skulle gärna vilja höra hur du resonerar kring plastmaterialens måste i modernt byggande. Är de den enda vägen eller finns det alternativ? Tack för en bra blogg

    Gilla

    • Vi valde plast på den isolerade betongplattan då kubbgolvsfabrikanten rekommenderar detta. Alternativ kanske finns men jag känner inte till detta. I väggarna har vi ingen plastfolie alls, bara vindtätning bakom panelen. Under klinker och terrazzoplattorna i de andra rummen finns ingen plast, men tätskikt i badrummet som stryks på. Hur tätning kan göras säkert i ett hus med trä i väggarna är klurigt.

      I ateljén som har bjälklag av trä och trägolv (Baseco) samt träkonstruktioner i väggar och tak har vi ingen plast alls. I bostadshuset från 1910 finns heller ingen plast i konstruktionen. Jag tycker möjligen att det är svårare att undvika plast då man använder en modern konstruktion som platta på mark.

      Drängkammaren har fernissat trägolv och som vi ser det är den låga grunden gjuten av grov ”cement” som man sa förr. Vi har ofta funderat över hur det ser ut mellan de där två lagren för det fungerar alldeles utmärkt och när det byggdes var inte plast uppfunnen. Vi får ta tag i detta då drängkammaren töms men tyvärr har jag inte svaret idag. Jag vill så klart minimera plastanvändning i boendet.

      Gilla

Tyck till om du vill!

