Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Färgsättning

5 kommentarer

MrsUniversum brukar inte diskutera kulörer på bloggen. Hur färger upplevs på de olika datorskärmarna är så olika. Dessutom är känsla för färg mycket personlig. Men nu tänker jag nämna att jag håller på med färgsättning av mosaikfogar samt putsen på väggarna.

Jag hade tänkt mig keramisk mosaik i en gul kulör men hittade ingen som jag trivdes med. Så det blev en vit mosaik som nu sitter på plats med hjälp av duktiga plattsättare och till den vill jag ha en fog i varm kulör som ersättning för den gula mosaiken. Ända sedan i höstas har jag försökt få prover på färgad kakelfog. Fogarna utgör ju en betydande del av en mosaikyta. Det är dessa färdigblandade färgade fogbruk som är svåra att få prov på. Jag vill se färgen på plats i badrummet innan jag kan besluta något. Kanske blir det till att själv blanda torrpigment i vitt fogbruk även om det känns lite hasardartat.
på g1
Väggarna upp till 1.40 över golv, alltså till underkant av fönsternischen på det långa fönstret, är mosaikad. I duschen går förstås mosaiken upp till tak. Den del av väggen som inte har mosaik ska vara putsad. Jag vill inte ha den alltför vit, jag tycker det blir lite väl ”kallt”. Jag prövar att blanda till putsbruk med olika pigment och det är roligt.
putsprover
Här är några putsprover där jag blandat i torrpigment från jordfärger som neapelgult, ljusockra, umbra, siena. Precis som med limfärg måste bruket torka för att den slutliga färgen ska komma fram. Det ser ut som att jag bör ta i mera pigment. Men för att komma vidare måste jag veta vilken kulör mosaikfogarna ska ha. Var det hela slutar vet jag inte.

Min tanke är att ”bryta” interiören i annexet mot hur det ser ut i bostadshuset. Badrummet ska få en funkisanda, en stil jag tycker mycket om. Exteriört däremot har det varit viktigt att annexet ska smälta in i väl i gårdsmiljön och det har jag lyckats med.
på g2
Terrazzogolvet är färdiglagt och fogat men inte ytbehandlat.
på g3
Takmaterial och kulör är bestämd och beställd sedan långt tillbaka. Det blir Träullit, cementbunden träull i den ljusaste av de tre standardkulörer man har att välja mellan.
Allt som återstår är alltså att bestämma kulör på puts och fogar. Hur svårt kan det vara? Inte helt enkelt skulle jag vilja säga…

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “Färgsättning

  1. Visst är det både svårt och roligt med färger! Det ska ju kännas rätt! Kan vända mig krokig ibland när jag funderar färge. Med tanke på ljusinsläppet som syns i den översta bilden förstår jag verkligen det där med lite gult. Det skulle blir väldigt soligt och fint med gult. Jag gillar det tredje provet från vänster på din bild, men som du skriver svårt att se på skärmen.

    Liked by 1 person

  2. Varifrån och i vilket format och vilken mängd har du beställt träullit? Jag frågar för att jag skulle vilja ha det som innerväggar att putsa i hönshus, men när vi köpte till vår utbyggnad var vi tvungna att ta helpall och det blev både dyrt och krångligt!

    Gilla

    • Anna, det var verkligen inte svårt. Jag bestämde först vad jag ville ha för sort (stl, kanttyp, infästning, kulör och ytstruktur). Jag ringde Träullit för att räta ut alla ev. frågetecken angående infästning. Prover hade jag sedan tidigare på mitt arkitektkontor.
      Sen gick jag till en välsorterad bygghandel, la beställningen och de tog hem skivorna (färre än 10 st) Inte krångligt alls.

      Träullit är bra att bygga hela hus med som ytterväggar. Och bra som isolering och putsunderlag som ni planerar.

      Gilla

      • Vad bra! då måste de verkligen ha ändrat approach sen jag höll på elelr så hade jag maximal otur eller ställde fel frågor.. Fick då känslan att de var helt ovana vid små privatkunder! Vi satte det utanpå våra murade lecaväggar som isolering o putsbärare, skulle jag göra om det hade vi kanske gjort utbyggnaden i bara träullit, kanske med ett murat duschhörn… Ju mer jag lär mig om material och metoder desto mer sugen blir jag på att bygga nytt (och fritt) någon gång. Kanske ett lagom litet ”pensionärshus” när det börjar närma sig, för mig eller om jag kan övertyga mina föräldrar :)

        Liked by 1 person

        • Jag beställde alltså inte från Träullit direkt utan via bygghandeln.
          Visst vore det roligt att bygga ett eget hus med bra material, både nutida (som Träullit) och äldre (lera t ex). Vem vet, kanske blir det så för oss :-)

          Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

