Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Mosaiksättning

4 kommentarer

Nu kommer några gråmurriga bilder men vänta bara – här ska bli ljust och glatt! Mosaikytorna börjar ta form men än är det svårt att föreställa sig slutresultatet om man inte har sett ritningen som finns som underlag för utförandet. Och det är mulet och mörkt, svårfotograferat.
mosaik1
Överskott av fogbruk skrapas bort.
mosaik4
Med hjälp av lasern kontrolleras våglinje eller som här lodlinjen.
mosaik3
Med kakeltången delas de mosaikbitar som måste.
mosaik2
Kakeltången från andra sidan. Arbetet med mosaiksättningen gick bra med erfarna plattsättare, den delen är klar nu förutom fogning. Att få tag i prov på det fogbruk jag vill ha visar sig vara svårare än svårt. Så klart jag vill att en provyta ska fogas innan jag gör en beställning. Det här med fogfärg är ett viktigt avgörande.

Det är många delmoment för att få ett underliggande tätskikt som branschen godkänner. Vi har en träkonstruktion där bakom. Med murade väggar skulle det ha varit lite enklare. Jag har kollat upp både lerputs och Tadelakt på väggarna som alternativ men la ner dessa val pga konstruktionen.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Mosaiksättning

  1. Berätta gärna mer om hur ni jobbat med de underliggande tätskikten för att få det godkänt. Går i kakeltankar själv :)

    Gilla

    • Hej, vi har inte gjort arbetet själva utan lämnat det till en firma som är våtrumscertifierade enl Byggkeramikrådet.

      Det är många moment och jag klarar inte av att redogöra för dem helt och hållet. Det är ett foliesystem på väggarna eftersom det är en träkonstruktion bakom. På våtrumsskivorna rollas ett tätskiktssystem i flera skikt där klistrad väv ingår. Mot fönster specialväv, likaså runt rörgenomföringar och i hörn.

      Golvtätningen har några färre moment eftersom det är en massiv konstruktion (betongplatta på mark). Där rollas tätskiktet på.

      Har du en murad vägg är det lättare med våtsäkringen tycker jag mig förstå.

      Gilla

  2. Konstigt. Det verkar som att kommentarer jag gör på telefonen inte kommer fram! Eller har du någon sådan där granskning kanske? Skrev i alla fall att jag längtar efter att få se ditt badrum klart. Inte så mycket som du så klart :), men längtar i alla fall.
    Tycker också ljuset är så svårt att fotografera i just nu, en bra sak är i alla fall att idag vänder det!!

    Gilla

    • Nej Asta, din kommentar har inte fastnat i någon granskning. Det måste vara något annat problem.
      Ja gissa om jag längtar! Men det blir ingen jullögning i år :-)

      Gilla

Tyck till om du vill!

