Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Limfärg & jag

4 kommentarer

Decembersolen skapar skugga av adventsstjärnan. På kritvit limfärg och faluröd slamfärg.

Hönshuset gjordes i ordning till användbart arbetsrum, min ateljé, år 2000. Det var självklart att använda limfärg, som jag själv blandade till, på takets och väggarnas träpanel. Utom på den röda fondväggen där slamfärg (falu rödfärg) ströks på.
limfärg30
Så här var utgångsläget. Liggande cirkelsågad panel vars kvistar strukits med shellack först. Jag började med taket som fick två strykningar liksom väggarna efter det. En bred pensel som höll mycket färg användes.
limfärg10
På gång… det ser skäckigt ut innan färgen torkar men torkningen går snabbt och ytan vitnar.
limfärg60

Samma hörna numera. Fler foton här.
limfärg40
Här har jag kommit en bit på väg. I hörnet syns limfärg som inte torkat. Dörren har grundats med linoljefärg. Där linoljefärg och limfärg möts är det är viktigt att först måla med oljefärgen som får torka innan limfärgen målas. Annars är risken stor att linoljefärgen suger in i limfärgen och ger mörkare oljefläckar. Limfärg passar inte i t ex kök där kladdiga fingrar och fett os är vardag.
limfärg50
Målningen klar, städning och möblering hålls det på med här.
limfärg80

Så här såg det ut vi ett fototillfälle…  det skiftar ständigt i arbetsdelen. Jag gillar verkligen min ateljé. Fattas bara.
limfärg70
Fondväggen målades med hemkokt Falu rödfärg. Slamfärg och limfärg är likartade till konsistens, har matt yta och är lika lätta att måla med. Efteråt lades trägolvet. Om ett golv redan finns på plats är det viktigt att skydda detta eftersom limfärgen (och slamfärg) lätt rinner och stänker.
gula rummet2
Här är bostadshusets kammare i dagsläget. Det var det första rummet som gjordes vid efter flytten hit. 70-talets tapeter målades över med ockragul limfärg. Snabbt och lätt förändrades rummet. Snart ska det här rummet få en översyn åter igen…
gula rummet1
Limfärg är enkel att måla med, lätt att blanda till själv samt miljövänlig. Det är den färgtyp vi använt mest av alla här i Universumet. Inomhus. Som nummer två kommer linoljefärg.
tak pappspänt
Kritvit limfärg på tak är en klassiker. Salens pappspända tak och målning har jag skrivit om i flera tidigare inlägg.
Som ni förstår gillar jag limfärg!

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Limfärg & jag

  1. Förstår att du trivs i denna härliga miljö!

    Liked by 1 person

  2. Här har vi ”värjt oss” in i det sista och sagt till oss själva att man inte måste göra allt på det traditionella viset och att vi inte har tid att lära oss ännu en (för oss) ny färg och att det faktiskt finns andra alternativ som också är bra! Men när vi nu insett att salongens tak faktiskt är limfärgat börjar det kännas fel, och ffa ännu jobbigare att tvätta ner den och byta… Så i mellandagarna ger vi oss på det!

    Gilla

    • Lycka till!!!

      Personligen tycker jag att limfärg har gått bra att måla med (utom papptaket då med färg som första gången blandades till med fel klister).

      Så kan det vara svårt att måla ett lager till på en tidigare limfärgsmålad yta.

      Gilla

  3. Lika mycket som jag gillar slutresultatet, lika mycket avskyr jag att måla med limfärg. Jag har bara blandat och målat med limfärg gjord på animaliskt lim, men jag har hört ryktas att det är betydligt enklare att måla med cellulosalim. Vad använder du?
    (Jag förstörde vårt egenhändigt spända papptak med limfärg, nyårslöftet får bli att försöka laga och måla om eländet.)

    Gilla

Tyck till om du vill!

