Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Sylt & mos

3 kommentarer

lingonsyltkok
lingon o färdig blåbärssylt på burkar
Lingonsylt, både kokad och rårörd samt blåbärssylt finns nu i matkällare och kök till min stora belåtenhet.

mos2015
Mos som ska sockras samt kokas en gång till.

Vi på gården har även hjälpts åt att koka äppelmos på Säfstaholmäpplen + någon till sort för ett tag sedan. Jag glömmer att dokumentera med foton när intensivt samarbete pågår.

Hur som helst är det lätt att koka äppelmos. Kärnor, skal, kärnhus – allt följer med i koket men sorteras bort i denna utomordentligt utmärkta och manuella passerapparat av märket Crometa. Den är ”Made in Germany”, alltså en produkt från före andra världskriget. Sen sätter man till socker och kokar upp igen. Hälls på väl rengjorda kärl och moset är klart att äta eller förvara.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

3 thoughts on “Sylt & mos

  1. Så härligt. Smakar ju fantastiskt mycket godare med egenodlat och/eller hemlagat. Jag har haft turen i år att mina föräldrar har hjälpt mig med både skörd och tillverkning. Är inte så mobil just nu innan bebis men längtar redan till nästa skördeperiod.
    Kram Nina

    Gilla

  2. Äppelmos är alltid lika roligt att göra. Borde nog ändå skaffa en passertillsats till köksmaskinen, passervaggan som jag använder tar på axlarna.

    Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

