Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Diskbänksbeslag 1940-tal

10 kommentarer

I helgen kom den gamla rostfria diskbänken från det förra köket fram, diskbänksbeslaget som var för långt och därmed blev över då köket renoverades. Men slängde den gjorde jag inte. Det här är kvalitet att räkna med.
diskbänk 40-tal-3
diskbänk 40-tal-2
Det här ska in i tvättstugan när det blir dags. Plåtkvaliten på de gamla diskbänkarna överstiger dagens tunna plåtkvalité med råge. Det här kommer att bli bra för handtvätt och under plana ytan ska tvättmaskinen stå. Här kommer jag att kunna hålla på och plantera om krukväxter om vädret inte tillåter utomhusvistelse. Härligt!
diskbänk 40-tal-1
Tänk så glada husets invånare måste ha varit då köket moderniserades på 1940-talet och rinnande kallt vatten drogs in i köket.
diskbänk 40-tal-4
Med rostolja i gängorna hoppas vi att vattenlåset av gjutjärn går att gänga loss framöver.
vattenkranar
Så här såg det ut innan diskbänken demonterades. Kranen på väggen för kallvatten är från 40-talet, den på diskbänken med kall- och varmvatten kom till i vår tid som provisorium innan köksomdaningen. När jag flyttade in hade rörledningen rostat sönder och vi hämtade vatten i hink i tvättstugan som ligger i separat byggnad.
gamla köket
Så var det då. Mycket har hänt sedan den bilden togs då köket höll på att tömmas. Jag hann testa att bo med svarta väggar ;-) och den trista beige plastmattan rödmålad…

… och innan dess med 70-talets färgsättning.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

10 thoughts on “Diskbänksbeslag 1940-tal

  1. Precis lagom insliten……..
    Jättefin

    Gilla

  2. Underbart, vi har återanvänt en diskbänk som ser ut att vara ”identisk”. Rörmockaren skrattade åt vattenlåset – från Hedenhös tid, kapade sen av låsringen och ersatte avlop och vattenlåset med nytt i plast. Fungerar toppen!

    Gilla

  3. Jag har också en gammal 40-talsdiskbänk sparad :) men utan vattenlås. Den som spar han har (uthusen fulla…). Hoppas också att den ska komma till användning på en ny plats någon gång.

    Liked by 1 person

  4. Det där med varmvatten är intressant. Jag minns när vi satt och pratade med makens mormor som blev nästan 100 och som var klar i huvudet hela tiden. Jag frågade henne vad som var den bästa uppfinningen under hennes liv och hade nog inte väntat mig svaret ”varmvatten inomhus”. Men det var ju såklart någonting som förenklade hennes liv i massor.

    Gilla

  5. Jag säger bara Oj! till både bänkbeslag (nytt ord för mig) och färgsättningar.

    Gilla

    • Haha, ja det var ett fullskaleprov för att se hur det är att elva i ett svart rum. Diskbänksbeslaget håller fortfarande men inte köksfärgerna ;-) Det gäller att passa på att måla när man vet att en större förändring är att vänta.

      Gilla

  6. Vi har samma týp på torpet men med hoarna på tvären. Vatten i kran var jag tolv när vi fick och varmvatten därtill, något att bli fullständigt salig över.

    Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

