Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Mellersta Norrland – 3

5 kommentarer

Jodå, jag var på visning av Öppen trädgård hos the Secret garden. En trädgård med symmetriska rabatter blandad med trolsk natur. Mina bilder är bleka avbildningar av en liten jämtländsk pärla som avbildas desto bättre av skaparen själv.
resan32
resan35
resan34
resan33
Till min egen gård tar jag med detta: vilda växter som bildar rabatter, fallskydd, vid en gräsramp in till ett av uthusen. Där fanns vad jag kunde se brudborste, olika slags gräs, gårdsskräppa, maskros, en flockblommig sak, stormhatt, midsommarblomster och smörblommor i en salig blandning. Det där var vackert och funktionellt.
resan37
Mitt i skogen kom efter flera mils körning en vägskylt. Svängde av mot Grundtjärn där en annan bloggerska finns. Det är intressant att med egna ögon se det ångermanländska landskap och den plats som beskrivs så poetiskt.
resan40
resan38
resan39
Jag gillar verkligen galvad pannplåt, grått som ett gammalt spåntak :-)
Ekonomistål och Pokab tillverkar.


Inte alltför långt därifrån bor hon som har skriver bloggen Bland skog och hav.  Byn heter Skalmsjö. Här finns ett ångermanländskt landskap med ett mer levande jordbruk:
resan44
Höskörden är i full gång.
resan45
Ni ser huset där borta.
resan46
På nära håll ser det ut att behöva lite omvårdnad. Att det står så många tomma och stiliga hus i dessa vackra landskap är en stor sorg. Att storstadsnormen gäller, att urbaniseringen inte stoppas upp tror jag är en farlig väg att gå. Hela landet lever inte.
resan48
Mjölkkor finns det dessutom. Fortfarande. Jag har glädjande nog sett många kor på denna resa. Enligt statistiken finns flest mjölkkor i Östergötland. En eloge till alla mjölkbönder som ser till att vi får svensk mjölk och öppna landskap även i norra Sverige!!! Ni är hjältar som arbetar i motvind. Alldeles för ofta förgäves.
resan43
I den nedåtgående solen stannade jag vid Myckelgensjö gammelgård, en kulturhistoriskt mycket intressant ångermanländsk bondgård. Dukade upp den medhavda kaffetermosen med dopp på trappan i kvällningen.
resan42
Fönster intresserar alltid. På flera av gårdarna som passerats finns spårfalsade fönster. Så även i Myckelgensjö. Inget kitt krävs eftersom glasen träs in i ett hyvlat spår i båge resp. spröjs.
resan41
Blåklockor är nog min favorit bland vilda växter. Ett omålat härbre i bakgrunden gör inte saken sämre.
resan13
Och ja, så här kan en gård förvandlas till könlöshet. Men granngården är bevarad, se bara:
resan12
Den här gården tror jag nog är i goda händer. På Klovsta finns massor att göra och ägarna verkar ha hittat rätt. Just nu bloggas det härifrån mer om lantbruk än om inredning och pinaler.
resan11
Ångermanland är ett levande landskap, människorna är idérika, tar tag i sin situation tycks det. Här på landsbygden händer mycket kan jag mig se, höra och läsa.
resan10
Torsåkers lilla kyrka är vackert belägen på slätten vid Ångermanälven. Härifrån kommer en del av mina rötter långt tillbaka. Och här började häxprocesserna på 1600-talet. Om någon av mina anmödrar avrättades har jag inte undersökt än.
resan51
resan49
resan31
resan30
resan29
Så har jag varit med och lagt hyvlad stickspån på en liten lada. Jag var inte ensam, vi var fyra. Min bättre hälft Halvan förstås, han var med på hela resan. Vi lade hyvlad stickspån med längden 52 cm i tre-lagstäckning och spikade med blank (ej galvaniserad) och tunn trådspik. På det här taket är spånen lagda från ett och samma håll – allt för att vintervinden ska ”smeka” taket och inte riva bort spånen under höststormarna.

Det är absolut inte svårt att lägga hyvlad stickspån. Det gäller bara att blötlägga dem en tid före spikning samt att se till att ha rätt ände upp så att regnvatten inte tränger in i de hyvlade ytorna och minskar livslängden.  Vackert blir det. Minst lika vackert då det blir silvergrått inom ett år (likt pannplåt). Normalt har man aldrig strukit spåntak med trätjära. Den svåra konsten är att leta bra ämnen (gran eller fur) hyvla dem på rätt sätt i spånhyveln så de blir av god kvalitet. Hantverkarens kunskap ska inte förminskas!

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “Mellersta Norrland – 3

  1. Hej!
    Vad roligt att du bilat runt i ”mina” områden och att du stannade till i Skalmsjö!
    Ser ut som du haft en härlig resa :)

    Liked by 1 person

  2. Fina miljöbilder… För betraktaren blir det som att resa…

    Liked by 1 person

  3. Tack för att du delade med dig av din fina resa med både stort som smått. Hälsade du på Jonna?

    Gilla

Tyck till om du vill!

