Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Mellersta Norrland – 2

3 kommentarer

resan7
Utanför Håsjö gamla kyrka i Valla, Jämtland, växter styvmorsviol i mängder.
resan6
Här i Håsjö kyrka intill Singsjön hamnade vi lyckosamt nog utan att ha planerat det. Det är sådana trevligheter man finner när man reser utan alltför noggrant uttänkt rutt. Supertrevligt.
resan5
En kopia av Håsjöstapeln finns på Skansen i Stockholm sedan 1892, men detta är originalet.
resan2
Stavspån med näbbform täcker den fristående klockstapeln som även är stiglucka.
resan63
En annan dag, en lördag, kom jag till Attmars kyrka i Medelpad just precis som helgsmålsringningen började kl 18.00. Det var också oplanerat och vackert med klockringning över nejden.
resan62
Landskapet här är levande, brukat och böljande vackert. Norra Sverige är fantastiskt men på många håll vemodigt övergivet – men inte här.
resan15
Resan norrut berodde på ett besök hos en kompis som köpt ett hus i Härjedalen. Där finns den här 50-talstapeten.
resan14
Och denna tapet finns i en av alla hembygdsgårdar som besöktes. Ett litet rum var helt tapetserat med den, dörrfoder, dörr ja allt utom golv och tak.
resan1
Här ett rum i mangårdsbyggnaden på samma fina hembygdsgård Gammelträde i Ytterhogdal.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

3 thoughts on “Mellersta Norrland – 2

  1. Många mil det där. Mycket atttitta på. Gillar 50-tals tapeten och den blåa. Den mörka i mitten gillade jag inte speciellt mycket.

    Liked by 1 person

    • Jag ser inte på tillvaron på riktigt samma sätt, besöker inte miljöer och bedömer utifrån min egen smak. Jag tycker det är intressant att se hur man inredde förr, levde förr, vilka redskap man använde och husens planlösning och detaljer. Dåtiden i centrum – kanske kan jag inspireras till något…

      Gilla

  2. Jag gör nog både och. Jag tycker också det är intressant att se hur man gjorde förr och tycker om att besöka miljöer av precis den anledning du skriver, än mer sedan jag har börjat få koll på det här med att ha ett eget hus, men jag har svårt att inte blanda in min egen smak. Just därför att jag alltid letar inspiration och försöker använda sakerna i mitt huvud och då kommer min smak in. Och då jag har en rik fantasi som alltid sätter igång historier i mitt huvud, eller skapar bilder, ibland lite för mycket, så kommer också smaken in på något sätt. Varför man gjort på ett sätt på ett ställe och valt vissa saker och att någon sedan gjort något helt annat trots att det är samtida. Lite svårt att förklara vad jag menar.

    Gilla

Tyck till om du vill!

