Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Årets vitlök

6 kommentarer

vitlök1
Årets vitlök ligger nyskördade på gräset. Innan de blev till två vitlöksflätor  sköljde jag dem och nu hänger flätorna i matkällaren.
Det är verkligen lätt att odla vitlök men man måste komma ihåg att skörda dem innan blasten vissnar för då hittar man dem inte och året efter kommer de upp som en kvast med stänglar ur den gamla klyftorna. De får inte möjlighet att växa sig stora då.
vitlök2
I år hade jag kanske kunnat vänta en vecka eller så innan jag skördade eftersom vår och försommar varit sval. Men jag gjorde som vanligt. Skörden kommer att räcka länge men inte till nästa sommar. I oktober stoppar jag ner nya klyftor i kökslandet.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “Årets vitlök

  1. jag väntar med spänd förväntan på bulbillerna jag satte för två år sedan. Ska bli jättekul att se om det är färdiga lökar nu. Så gott och enkelt att odla vitlök . :)

    Gilla

  2. Jeg kjøpte settehvitløk i år og ingenting kom opp. Neste år går jeg tilbake til å sette fedd fra en vanlig hvitløk fra butikken. Det har alltid gitt en god avling tidligere. Settehvitløken var dessuten mye dyrere.

    Flott utbytte du har fått i år. :-)

    Gilla

    • Jag har inte följt rådet att köpa sättvitlök. Jag tar en vitlök från grönsaksdisken eller från min egen skörd och klyftar ner i jorden. Expertisen må bäva :-)
      Camilla, kan det tänkas att den vitlök du satte kommer upp nästa år stället? Hur som helst hoppas jag dig lycka till!

      Gilla

  3. Härligt med egen vitlök! Ska försöka odla själv men i år var lådorna fulla med myror…

    Gilla

Tyck till om du vill!

