Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Rödaste rött

2 kommentarer


Jag brukar ta frökapslar från mina vallmoställen, öppna dem och strö ut de minismå kornen där jag skulle vilja ha flera av dem.  Jättevallmon som jag spred ut fröer av för något år sedan har slagit ut mot nyaste uthusväggen. Där är eländigt torrt, stenigt och sandigt för dräneringens skull. Tänka sig att de trivs någorlunda, kanske är det för att de har pålrot som de klarar sig.
Och tänk att rött mot röd bakgrund går an.

För övrigt har jag en härlig arbetsplats. Med öppna dörrar hör jag näktergalen köra sina skönljud mitt på dagen!, göken kokoar och igår var jag på gränsen till att sitta under ett gökträd. Det ni!

.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Rödaste rött

  1. Visst är det vackert med vallmo. Jag brukar dock misslyckas när jag slänger fröna i rabatten. Förmodligen sliter jag upp dem i min iver att bekämpa kirskål. Vet inte annars hur jag ska förklara det. Har en sort dock som självsår sig som jag får tillbaka år från år. Men i år har jag faktiskt satt lite vallmofrön i krukor och har tänkt mig att flytta över dem till rabatterna sedan. Om de hinner komma upp ordentligt – jag har varit lite sen. Men jag hoppas verkligen. De blommar ju hela sommaren sen! Och de är så vackra! Som konstverk.

    Gilla

    • Visst kan vallmo vara tacksamma – om man inte sliter upp småplantorna :-) Jag gillar fjällvallmo i olika färger som är lite lägre och frösår sig själv. Men de har jag inte lyckats med. Än.

      Och Asta, det är nog inte bara du som är sen, sommarvärmen låter ju verkligen vänta på sig. Det är bara små ynkliga rader med grönt i kökslandet trots att jag sådde den 16 maj.

      Gilla

Tyck till om du vill!

