Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Trädgårdens natur

8 kommentarer

Lotte Möllers Trädgårdens natur (1993) och Michael Pollans En andra natur (1991, till svenska 2000) är mina favoriter i genren trädgårdsböcker. De ger inte många odlingstips men väl intressanta filosofiska funderingar kring fenomenet trädgård och odling.
trägårdsklassiker
Ambjörnssons är kanske också en blivande sådan trädgårdsklassiker? Den håller jag på att läsa just nu.
Så ska jag inte glömma Skogsliv vid Walden av Henry David Thoreau. En livsfilosof utan trädgård men med liten stuga och självförsörjande på fiske och odling. Underbar tycker jag. Egentligen räcker det att ha dem i hyllan, sen får man experimentera och komma fram till vilka växter som passar till vilken jord, vilka som passar ihop med bladformer och färger och höjder. Fast jag har läser i många andra trädgårdsböcker också, träffar kompisar som odlar och gör studiebesök när trädgårdar öppnas. Men jag är sträng – min tomt ska upplevas som en traditionell bondgård, inte en villaträdgård. Varenda yta ska inte ha trädgårdsväxter, gräs och mossa har sin plats, vedbacken sin, lövkomposten sin…

Men visst är det kul med trädgård och det måste få ta tid.

Jag sådde det mesta i kökslandet den 16 maj. Det är bara rädisorna som kommit upp, de är alltid tacksamma på det viset. Maj har varit sval, ja till och med kall, så vi får se hur det går med de övriga frösådderna. Tulpanerna har i alla fall blommat överdådigt och länge just på grund av kylan.

Idag regnar det massor. Jag passade på att ställa ut några krukväxter i regnet efter frukost. Jag anar att det är skönt för dem med en dusch efter den långa vintern. Och själv längtar jag efter att ta ut innanfönstren!

.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

8 thoughts on “Trädgårdens natur

  1. Selv om nogle hundrede kilometer skiller os, så passer din beskrivelse af maj-vejret fint til forholdene her på Fyn. Alt for KOLDT. Nu venter vi på sommeren. Den er endnu ikke startet i dag, den 1. juni. Heller ikke hos dig, Mrs Universum, forstår jeg. Vi får læse böcker i stället – medens vi venter… :-)

    Gilla

  2. Fina lästips, ska låna. Kul att läsa om din ”stränga” inställning till trädgårdens utformning. jag har liknande tankar om min 40- tals trädgård, att behålla strukturen (som rätt tydligt finns kvar) och i mesta möjliga mån försöka ha växter från tiden. Men det är svårt, en annan del av mig vill prova nytt och anlägga stora rabatter och riktigt frossa, men det stämmer ju inte med krigsårens mer utpräglade nyttoträdgård.

    Gilla

    • Johanna, kanske kan det tyckas strängt men jag anpassar mig till hus och tomt istället för tvärtom. Hade jag ett 40-talshus med tomt skulle jag anpassa mig till den tror jag nog. Allt har sin tjusning. Sen är det ju en viss bekvämlighet med att inte ha en jätteträdgård att sköta. På vissa ytor slår vi gräs med lie och det behövs bara göras en eller två gånger per år.
      Visst testar jag också lite nya saker. Det gör jag i den nya inhägnade perennträdgården. I fjol blommade t ex en orange stäpplilja för första gången i gårdens historia :-)

      Gilla

  3. Välkommen tillbaka!
    Tror det är bra om man på något sätt kan hålla trädgården ”lite som det var tänkt” från början och att det blir något som passar huset. Men det finns nog många sätt att komma dit.
    Jag försöker att använda sådana växter som finns i grannskapet och gärna finns även vilt i trakten. Gärna sådana som har bär på hösten för det gillar småfåglarna.
    Hos oss fanns tidigare alm runt huset och troligen en hagtornshäck, samt björk, bok och kastanj.

    Det mesta av almen har almsjukan tagit så vi har planterat i lite nytt varje år. Lite av vårt val, syren i en rundel vid brunnen, läplanteringen runt huset har vi kompletterat med mer hagtorn, måbär, fläder,hägg, och bok. Ut mot vägen snöbärsbuskar och måbär som inte blir så höga (vill behålla utsikten).
    Mycket är växter som vi flyttat eller grävt upp på andra ställen, mycket är lite ”ogräsväxter”.
    Men vi är inte renläriga där heller, men långsamt håller det som bara var en igenvuxen tomt på att bli en trädgård med känsla av landet. Skolgården återskapar vi inte (Fast det är en skola från början)

    Bok tips: Min örtagård av Borgen, Annemarta

    Någon som vet bra tips hur man blir av med mullvad och sork?

    Gilla

  4. Hej Hans! Trevligt att få veta lite mer om ditt/ert tänk och växtval! Jag tror som du om trädgårdens utformning att hålla sig till ”lite som det var tänkt från början”. Och att man kan nå dit på många vägar. Det VIKTIGA är att man inser vad man gör!
    Tack för boktips. Kryddor och örter intresserar mig.
    Sista frågan har jag inget svar på. Här finns vattensork men inte så att de besvärar mycket.

    Gilla

  5. Jag vet att det vi nu gör trädgård av har en gång varit delvis skolgård, delvis lärarinnans trädgård, potatisland mm
    Men jag har en bild i huvudet av en annan liten gårdskola. från tidigt 60-tal. framsidan var där skolgård (grusplan m flaggstång) bakom huset låg den privata trädgården (ungefär lika stor som skolgården) och vid ena gavlen uthus (dass) och potatisland.
    Mellan vägen och skolgården en klippt häck och och på västsidan o norrsidan av tomten en jättelik syrenhäck.

    Vi försöker inte återskaa denna trådgård men den finns som någon slags mental förebild. Dessutom tycker jag om att ha växter som finns runt om i landskapet även i trädgården. det ger ett slags tillhörighet med omgivningen.

    Boken är ett slags mellanting mellan trägårdsbok och en slags filosofi

    Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

