Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Köksblandaren Origo

4 kommentarer


Den lågt stående vårsolen lyser in.
Köksblandaren Origo från FM Mattsson hamnar i rampljuset.
Jag tycker fortfarande om formgivningen. Ni som har läst bloggen en tid har nog förstått att MrsUniversum inte förtjust i alltför antikiserande fasta installationer i detta gamla hus. I min värld får en köksblandare gärna se nutida ut. Den här passar mig. Den fyller sin funktion väldigt väl också förstås. Lättmanövrerad är den. Inte märkvärdig men självmedveten.

 .

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Köksblandaren Origo

  1. Snygg o ren design! Och ser funktionell ut! Jag är inte heller så förtjust i de flesta retroblandarna.

    Men det finns i mina ögon än ännu bättre. FM Mattson producerar igen sin köks blandare Rogen från 60 talet.
    Den är för mig optimal men det är ingen engreppsblandare utan har kvar sina bägge kranar vilket jag tycker är bra.
    Tror det spar varmvatten

    Gilla

  2. Vet att det är en smaksak men jag gilla denna ny-gamla blandare. Tyvärr är ju anslutningen mot diskbänken den som hör ihop med plastkranarna inte den smäckrare som fanns innan men den är bra nog för oss.
    VVS Pro har en av de tidigare på sin beg lista i renoverat skick.
    Om du har två hålsmontage kan den kanske vara något
    MvH
    Hans

    Gilla

    • Jag har ett bef. etthålsmontage och FMM Rogen har lösning för detta även om den inte är lika smäcker som tvåhålslösningen. FMM har hur som helst tänkt till och det tackar vi för. (Även Byggfabr. har numera köksblandare för en- och tvåhålslösning.)

      Undrar vad jag ska göra med min enrattsblandare från 1950?

      Gilla

Tyck till om du vill!

