Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Mistel

Lämna en kommentar

Jag bor mitt i ett mistelområde.
Ändå växer ingen mistel på träden här på gården. Det är så trevligt att kunna plocka in en färsk mistelkvist till julen som är tradition här. Därför har jag försökt odla mistel i ett av de gamla äppelträden här.  Jag har plockat bär och pillat in dem i en barkspricka men har inte sett något liv. Kanske för att jag glömt var jag pillade in dem. Men nu läser jag i ett gammalt nummer av Natur & Trädgård om mistelodling. Artikeln finns också på nätet. Det är verkligen lite tålamodsprövande och pilligt att få fröna att ta sig. Tydligen ska man pilla in minst tre frön åt gången på samma ställe. Och vänta. Jag har inte gett upp tanken på en egen mistel än :-) Jag som pläderar långsamhetens lov borde ha tålamod att vänta.
Claus Dalby MISTEL
Mistel – Viscum album tillhör familjen  Santalaceae. Bilden fann jag på denna vackra blogg för länge sedan.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

Tyck till om du vill!

