Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

Badkarsdrömmen

2 kommentarer

Vår fastighet ska anslutas till det kommunala avloppsnätet. Jag ritar badrum till mig själv. Det kommer att placeras i annexet som har tidigare har byggts intill tvättstugan. Ser verkligen fram emot ett badkar som jag länge drömt om. Badkaret är valt, flera av materialen likaså, kulörerna också i huvudsak, hur badrummet ska disponeras är beslutat i och med att ytterskalet är byggt och fönstren placerade. Så var det detta med godkända våtrumslösningar. Detta är krångligt. De olika branscherna tar bara hand om sin del. Tänkte mig ett badrum med lerputs eller gipsputs på de väggar som inte är satta med keramiska plattor, i mitt fall mosaik. På golvet terrazzoplattor och det är inget problem. Konstruktionen som redan finns består av trästomme med regelväggar samt isolerad platta på mark.  Byggkeramikrådet, Måleribranschens våtrumskontroll. Jag ringer och pratar med dem för att få råd om tätskikt. Blir inte klokare. Någon som har erfarenhet av lerputs eller gipsputs på våtrumsväggar?
frontlucka
Bild från Byggfabriken.

Detaljerna måste vara genomtänkta innan bygget kör igång. Just nu tycker jag att det är svårare att rita till mig själv än åt andra. En av detaljerna jag letar efter är en inspektionslucka till fronten på ett inbyggt badkar. Jag levde i flera år med ett badkar med funkisgrönt kakel som ovan. Där fanns en inspektionslucka 30×30 cm som rymde fyra kakelplattor med endast den rostfria ramen synlig. Superfint.

Jag får ta det ett varv till. Det är väl ingen som tycker att det går långsamt? Jomen det gör det ju. Men vi har andra projekt och förra året var vi borta härifrån i 10 veckor. Där har ni en del av förklaringen. Det ska hur som helst bli fint att få ett badrum. Även om jag måste lämna bostadshuset och gå utomhus för att komma dit. Men det är inget som hindrar mig. Hellre det än en tillbyggnad på bostadshuset.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Badkarsdrömmen

  1. Hög igenkänningsfaktor! Vi är två arkitekter i familjen och det går verkligen fortare när ritar sakerpå jobbet än här hemma!

    Vi håller också på med ett nytt badrum. Vi har träbjälklag under och det är verkligen inte lätt. Har i tanken prövat och förkastat massor av varianter. Plastmatta, Klinker på folie, luftat träpanel, helsvetsad rostfri balja över hela golvet, fiber tresp-skivor, glasskivor som tätskikt.

    Just nu tror vi på en relativt konventionell lösning med kakel/klinker ovanpå en riktig svetsad plastmatta.

    Gilla

    • Visst är det ibland lite krångligt det där med att rita till sig själv :-) Ändå är man som byggnadsvårdsbesjälad begränsad till en del då man tar sig an ett gammalt hus med befintliga rumsstorlekar som man vill behålla.

      Tätskikt i våtum ja, det verkar som man bör ha ”hängslen och svångrem”. Men väggens tätskikt blir jag inte riktigt lika klok på. Att försäkringsbolagen godkänner helsvetsad våtrumsmatta även där är klart. Men jag vill något annat. Fortsättning torde följa…

      Gilla

Tyck till om du vill!

