Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Branschtidskrifter

2 kommentarer

Det kommer många branschtidskrifter om olika byggmaterial i postlådan. De har ökat i antal under 00-talet. Alla branscher vill att jag som arkitekt ska välja deras byggmaterial.
branschtidskrifter
Favoriterna är också de som funnits allra längst.  trä! och sten. Båda håller ställningarna tycker jag, även om trä ändrat inriktning något och delvis blivit lite mer ingenjörsmässig.
Lera är relativt ny och med högklassiskt bildmaterial. Glas är förstås intressant men handlar mer om glas i stora fasader än glas för restaureringsändamål.
Betong är inte med på bild för det senaste numret kom inte i samma veva som de övriga. Skog & Industri är ett av skogsindustrins tydligt politiska instrument och hamnar därför vid sidan om.
bransch
Men tala om trollen. Just som jag höll på att skriva om tidskrifterna på bilden dök Betong ner i lådan. Med min favoritbetongskapelse på omslag i vinterskrud och en artikel inne i tidningen. Bedövande vackert i Gävle. Har ni inte sett krematoriet på Skogskyrkogården i Gävle så åk dit för böveln. Det ritades av ELLT arkitektkontor och fick Kasper Sahlin-priset 1965. Sparsmakade men ytterst eleganta detaljer. Få material, genomtänkta materialmöten. Allt som god arkitektur är. Första gången jag såg det blommade ljungen inpå fasaderna. De resliga furorna syntes så långt ögat nådde. Tänk att se byggnaden då det är mörkt och det lyser invändigt. (Fotot nedan från annat håll, minns inte varifrån.)
Skogskrematoriet Gävle
Skogsljus.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Branschtidskrifter

  1. Även jag får branschtidningen trä! av nån anledning. Samt Statens fastighetsverks tidning Kulturvärden. Alltid lika roliga att titta i. Och ändå är jag inte arkitekt ett dugg.

    Gilla

Tyck till om du vill!

