Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Genomarbetat

6 kommentarer

blue sky
Silhuetten av en mycket känd byggnad långt innan fasadbelysningarnas tid. Foto: Gustav W:son Cronqvist 1928.
Nedan bilder från nutid från de publika utrymmena.
sh3
sh1
sh2
sh4
sh9
sh7
sh5
sh6
sh16
sh14
sh13
sh11
sh10
Ett allkonstverk. Eklekticism. 20-tal. Stadshuset är känt för de flesta som bor i Sverige. Här har många konstnärer, hantverkare och möbelformgivare gjort en insats i samarbete med arkitekten Ragnar Östberg.
knutet_Sthlms_Stadshus
Gissa om det roade mig att finna den här lilla vävda avbildningen på en vägg på ett snabbmatställe i norra Sverige. Så klart jag fotade!
.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “Genomarbetat

  1. Det är en härlig blogg du har Mrs Universum! Mycket lärorik och givande! Hälsar fru Pilsner och Pigment :)

    Gilla

  2. Ja, stadshuset är en i sanning mäktig byggnad. Full av både storslagenheter och roliga detaljer.

    Gilla

    • Ja, där finns ständigt nya upptäckter att göra. Jag gillar t ex inskriptionen ”Ära vare Gud i höjden” ovanför den låga dörren man träder ut genom för att nå tornets utsida.

      Gilla

  3. Nu försöker jag igen att kommentera på ditt inlägg om stadshuset! Bara som lite kuriosa om stadshusets torn (hur pass verifierad denna historia är, vet jag egentligen inte, men kyrkoherden i vår by hävdar bestämt att den är sann… Och då är han inte Värmlänning utan en pålitlig Östgöte! ) Det sägs att Ragnar Östberg skulle besöka sin konstnärsvän Gustaf Fjaestad, som vid detta tillfälle hyrde ett hus i vår by Gunnarskog (2 mil norr om Arvika), han kom på vägen som går precis bredvid sjön Gunnern och Gunnarskogs kyrka. Han blev hänförd av dess skönhet och utbrast- SÅ ska stadshustornet se ut! Kul historia, och visst är det så att tornen påminner mkt om varandra. Det är också helt sant :), att Ragnar också använde flera konsthantverkare från Arvika och Gunnarskog (Bröderna Eriksson känner du säkert till Den mest kände var ju Christian Eriksson) och smeder från Gunnarskog. Rackstadkolonin grundades ju av Gustaf o Maja Fjaestad, och från början bodde de i Gunnarskog, innan de fann sitt hus vid sjön Racken, som ligger lite närmre Arvika. Du har säkert mer kunskap om detta, men jag tyckte det var en kul historia att lägga till, om denna fantastiska byggnad! Hoppas allt är väl i Ert Universum! Åker Du genom Värmland någon gång, kan jag absolut rekommendera ett besök i Arvika och Gunnarskog! Mvh Mitt Egnahem/ Anneli

    Liked by 1 person

    • Den historien gillar jag, tack för den! Jamen jag har varit både i Arvika och Gunnarskog men inte tänkte jag på att jämföra G-skogs kyrkas torn med Stadshusets ;-) Det får bli nästa gång!!! Värmland är värt många besök – så det så!

      Gilla

Tyck till om du vill!

