Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Nära och stor

6 kommentarer

ekbark
ekens tak
Här är en av ekarna på tomten. Under den sitter vi och äter frukost, middag, kvällsmål om sommaren då vädret tillåter. I dess bark hittar nötväckor, trädkrypare och hackspettar smått och gott, ja hela träder kvittrar av småfåglar på vår och sommar. Även en kråka eller skata har sin utkikspunkt härifrån ibland. Det har hänt att ugglor hoar härifrån i mörkret.

Jag älskar de sex gamla ekarna som finns här. Så visa och erfarna som jag tror är, vill jag handskas skonsamt med dem. Okej, eklöv är lite besvärliga då de har garvsyra och förmultnar sakta. Men det tar jag bara för att få njuta den mäktiga ”evigheten”!

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “Nära och stor

  1. Ekar är vackra o majstätiska
    Den som har en ekbacke ska vara stolt o rädd om den

    Gilla

  2. Excellent oak!
    Now you need to start the Iberian pigs :)

    Gilla

    • Haha, wish I could!

      OVEL – you have to put google translation to your blog. It seems to be VERY interesting but I can´t read russian.
      Вы должны поставить Google Translator в свой блог. Это, кажется, очень интересно, но я не могу читать русский.
      Du måste lägga till google översätt till din blogg. Det du skriver om verkar MYCKET intressant men jag läser inte ryska.

      Gilla

  3. Spännande med ekar! Här finns det inte så många, de som någon planterat. Men jag läste någonstans att en ek växer i 300 år, lever i 300 år och dör i 300 år. En helt ofattbar livslängd.

    Gilla

    • Det där är en bra tumregel.
      Hur gamla ”mina” ekar är vet jag inte. Äldre än vad jag är hur som helst. Och hugger ingen ner dem kommer de att stå långt efter min död.

      Gilla

Tyck till om du vill!

