Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Tröskeltankar

12 kommentarer

Jag tycker det är något alldeles speciellt känslosamt med trösklar.
Jag tycker det är svårt med trösklar och byggnadsvård.
Jag tycker gamla, nötta och orörda trösklar är så fulla av känsla och en påminnelse om de som tidigare brukat huset, rummet. Jag har svårt när de målas om. En nött tröskel med ny färg blir motsägelsefullt i mina ögon. Nästan som en misslyckad ansiktslyftning. Det gamla ska se nytt och fräscht ut men lyckas inte med det.
tröskel
På övervåningen finns 1920-talets fernissade golvbrädor och kantskodda trösklar kvar. Så fina. Kräver inget speciellt då golvtiljor och tröskel har samma behandling. Trösklar i samband med målade golv och trägolv är självklara hur de ska hanteras. Men på bottenvåningen har vi inte de tingens ordning.

#
Detta är tröskeln vid ytterdörren före och efter borttagning av översta beigea lagret färg. Den blågrå kulören kom fram, nött och dan. Den får se ut så här nu i en överskådlig framtid. Tycker det är bättre än innan. Tänkte att det kan vara bra att jag ger feedback på en tidigare undring jag skrivit om.
tröskel1 Efter
Före
#

Kökströskeln var målad med samma blankt beigea färg. När det färglagret var borta kom även här den blå kulören fram. Måla om den? Ta bort färg ner till trären yta?
Jag tycker trösklar ofta är det svåraste att bestämma sig för hur de ska åtgärdas. Som sagt. Ska metallisterna målas? Om inte bör de tas bort vid ommålning. Jag tror det får vara så här så länge.

För att ta bort översta färglagret använde jag färgborttagningsmedel, trasa och skrapa. Kanske målar jag framöver tunt med linoljefärg i en idag okänd kulör. Men det dröjer i så fall några år. Kanske är jag en udda typ som känner så här inför trösklar :-)

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

12 thoughts on “Tröskeltankar

  1. Ja! Trösklar är magiska!
    Trösklarna är i princip orörda i det här huset. Det är avskavda och mjuka. Det övre färglagret är brunt och det undre är grönt, inte skarpt utan matt grönt.

    Gilla

  2. När det gäller trösklar finns nog inget enkelt svar mer än att man ska vara rädd om dem.
    Finns där lister tycker jag de oftast ska vara kvar, i varje fall om de är av lite karafitigare typ (och ej av aluminium)

    Gilla

  3. Känner igen dilemmat. De har någon gång passat till en annan golvfärg men är nu lite vilse. Nån har lämnat tröttsamma spår av fogskum hemma hos mig, i något försök att täta antagligen. Jag siktar nog på en mellangrå, har ett grått kalkstensgolv.

    Gilla

  4. Jeg har ikke malt en eneste i mitt hus. Neste år blir de hundre år og får fortsatt vøre selv om gulvet endrer seg. Har en jeg må fikse på siden det har vært limt belegg på som noen fjernet før min tid her i huset. Nå er bare limrestene igjen og de blir nok fjernet en dag. Eller en annen dag…

    Gilla

  5. I lillhuset är det gråblåa trösklar och så får det fortsätta att vara, de är skavda och nedgångna, där vi nu skadat målningen o det lyser trärent kommer jag att bättra på fläckvis. Där det däremot slitits ned till tärent får det vara så. Vi har nära 1 dm höga trösklar i storhuset och där skämtar vi om att när det blir rullatordags såga spårhål i dem. I storhuset – som inte är så stort, bara större än det lilla – har trösklarna olika färg i flera lager, gråblå och svart. En tröskel är överst gredelin, vad svårt jag har o hade för den nyansen. Den målar jag om var första tanken men såhär fyra år senare fortfarande omålad tänker jag att jag väntar tills alla övriga färger är på plats och lite gredelint kanske blir bra…just där.
    Slitage är svårt ibland. Vi har en hall med starkt slitage på pärlsponten som är blågrå. jag kan inte måla bort det, men lite skär det sig mot de nymålade fönsterfodren. Den kommer att förbli omålad, obättrad, jag skulle inte bättra en allmogemöbel från 18-1900 så hallen är nu likställd en möbel…

    Gilla

    • Stellashus, du måste bo i en riktigt gammal byggnad om trösklarna är så höga. Det måste upplevas antikt till max. Just så där är det, man lever sig med huset och till sist ser man inte tröskelfärgerna förrän man koncentrerar blicken dit. Låter fint det där med färglagren på tröskeln.

      Du säger det så fint – hallen likställer du med en allmogemöbel eftersom den har pärlspont med gammal patina. Ahhh, kunde inte sägas bättre!

      Gilla

  6. Vi har inte heller målat om trösklarna. De har tidigare varit målade i flera lager men på många ställen är de nedslitna ända ner till träet. Och vi har låtit det vara så, kommer nog inte måla om dem. Det är fint att se spåren av alla människor som i generationer trampat på dem. =)

    Gilla

Tyck till om du vill!

