Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Gömt i skåp

2 kommentarer

DSC01267
Vilken vacker vardagsvara dukrullar kan vara. Eftersom de ofta döljs av upprullade dukar och servetter blir man så glad när de frigörs och man kan se dem i sin fulla glans. Manglade dukar vill jag antingen rulla eller lägga plant, allt beroende på storlek. Nu planerar jag en textilkammare där en A0-hurts ska in. Där kommer det att gå att lägga flera av textilierna plant. Och ha de stora dukarna rullade. Det känns väldigt exklusivt må jag säga.

Men jag använder mej även av det slitna och nötta t.ex.  handdukar, bolstervar som finns i huset sedan mycket länge. Jag är en av dem som fortfarande tar fram stoppnålen för att laga strumpor med trasig häl eller stickade vantar med glesnad stickning på tummen. Det är fin kontemplation att laga det handgjorda. Senast lagade jag en Guernsey-tröja som slitits vid halsen.
Pilsner och pigment beskriver det nötta fint.

 

 

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Gömt i skåp

  1. Men vilket utmärkt tips på användning av hurtsen! Har en A0 stående som jag tänkte hitta nytt användningsområde för, känns lite onödigt att göra sig av med den då det på sin tid var en liten investering för min del. Då var det bara det där med lämplig plats kvar att lösa. Textilkammare, jo jag tackar jag!!!

    Gilla

    • Javisst är det bra att få användning för ett så otympligt skåp!
      Det är bra om man inte lägger textilierna direkt mot träet/plywooden utan lägger syrafritt papper alternativt tvättat bomullstyg på lådans botten. Precis som i museers och kyrkors textilskåp. Tyget kan fara illa av träets ingredienser annars.

      Gilla

Tyck till om du vill!

