Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Sensommarreportage

12 kommentarer

En solig dag i september hade vi två trevliga tjejer här, Eva och Veronica, från den lokala dagstidningen. Det är alltid lika intressant att se hur andra uppfattar ens hem. Det är riktigt befriande att inte visa sina egna bilder :-) Här är några av Veronica Karlssons bilder från gårdens olika rum.
2618044970
774696506
3849338271
3685501178  1424801114
3872153930
2830670996  1770820842
2514007332
3531132916  1464918415
3898630126
509388283
764457711

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

12 thoughts on “Sensommarreportage

  1. Vilket sagolikt vackert och personligt hem du har! :-)

    Gilla

  2. Fina bilder som än en gång visar vilket vackert hem ni har!

    Gilla

  3. Det var flotte bilder og jeg bare elsker den spisestua. Det gleder meg stort hver gang noen tar godt i med farger og ikke bare går løs med hvit maling. Har nylig lest et par reportasjer fra jugendhus som har blitt ”pusset opp tilbake til fordums prakt” og nesten alt var hvitt. Det stemmer dårlig med min ide av jugend.

    Gilla

  4. Jag bloggar för att visa att det går att bo gott och behagligt i ett litet hus om man använder gårdens ekonomibyggnader också. Då slipper man bygga till huset med en tillbyggnad vilket inte alltid – ja sällan blir bra. Kul att ni gillar det.

    Gilla

    • Vårt hus liknar ju mycket ert och jag håller verkligen med, men det är SVÅRT att stå emot det rådande idealet och det är så bra att du ger en annan bild. Just nu när köket ska planeras kan jag komma på mig själv med att tänka att det kommer bli trångt (har väl tagit intryck av alla stora ”lantkök” i livsstilsmagasinen) trots att vi tagit både skafferi och klädkammare i anspråk. Lyckas alltid komma på bättre tankar som tur är. Ska ju inte starta restaurang! Nu har vi ju byggt till lite här, efter stor vånda, mest för att bespara huset V/A-dragningar. Även då var det många som var oförstående inför att vi inte byggde större när vi ändå byggde men vi tänkte ju att vi byggde precis så stort som behövdes för att få plats med det nödvändiga.

      Men faktiskt är det så att jag har saknat turerna till dass och brunn nu när vi har sånt inomhus. Som ett sätt att komma ut och se sig omkring lite flera gånger om dagen. Tror att du skrev om det i något tidigare inlägg. Tur att vi fortfarande måste hämta ved :)

      Gilla

      • Anna, det kan gå bra att bygga till. Att lägga VA (wc, tvätt) i tillbyggnaden på baksidan är utmärkt. Med litet spädbarn är det så klart viktigt att livet görs lättsamt.

        Vårt hus ligger på slätten och syns från alla håll, ingen baksida lämplig för tillbyggnad finns (tycker jag). Däremot har vi många ekonomibyggnader – därför har vi tvättstuga i ett uthus, enbart litet wc med dusch inne i huset. Nästa projekt är bad i ett uthus.
        Trots rinnande vatten inne går jag fortfarande ut till tvättstugan för att borsta tänderna. Tycker det är skönt att uppleva vädret och årstiderna nu när jag har tillgång till detta :-) Dasset fyller sin funktion på somrarna.

        Att ha allt under ett och samma tak skulle för mej nästan vara som att bo i lägenhet i stan. Så olika vi människor ändå är.

        Gilla

  5. Kul att se! Verkligen stämningsfullt. Jag fullkomligen älskar matrummet med tapeten ”Katarina” i svart tillsammans med den röda kontrastfärgen!

    Gilla

  6. Du har ett väldigt fint hus! En fråga om köket, har ni ingen spisfläkt? Det har inte vi men jag tycker det blir flottigt på skåp och bänkytor. Tycker du att det funkar ändå?

    Gilla

    • Vi har ingen spisfläkt gömd under spiskåpan, ett mycket medvetet val eftersom vi vill leva som man tidigare gjort i hus med självdrag. Under kåpan finns den ursprungliga imkanalen med spjäll kvar som vi reglerar med en kedja då vi vill vädra ut os eller värme.
      Jadå, det osar då vi steker våfflor. Så mycket att vi stänger dörrar till kammare och till farstu (på vintern är denna senare dörr f ö alltid stängd). I övriga sammanhang klarar spiskåpan, som är bred, djup och hög, oftast att att hand om oset. Storleken på kåpan var inte helt självklar då jag projekterade den men slutresultatet blev bra. Vi upplever inga problem och önskar inte den standard som hör till dagens svenska levnadsstandard. Vi sätter en ära i att leva gammaldags ;-) Abnormt eller inte – vi gillar det!

      Apropå flott så torkar jag av mosaiken i bakkant en gång om året med vatten och rengöringsmedel. Den delen av murstocken som är kritfärgad har jag målat om en gång på de tio år som gått sedan köket blev klart. Ovanpå kåpan torkar jag bara bort damm ett par gånger om året med torr trasa. Inuti vågar jag inte tala om hur sällan jag våttorkar med rengöringsmedel.

      Gilla

  7. Men oj vilka Magiska bilder! Andas humlesurr och kafferep. Sommar och långsamhet. Går det att läsa reportaget? Läste Kloka Hem på biblioteket och visst var väl där ett annat reportage från er gård? Intressanta tankar om hus med olika funktioner. Tror att människan mår bra av rutiner, gärna fysiskt krävande (gå ut, bära in ved, känna vinden i ansiktet, eller regn!) Eller gå över gårdstunet till dasset (vi har faktiskt gjort iordning vårt nu!) Ett badhus låter hur coolt som helst! Mvh Mitt Egnahem

    Gilla

  8. Ganska snart är vi där igen med den varma årstiden. Rutiner och cykler hör till livet – det mår vi bra av som du skriver. Men det är först när jag blivit äldre som jag uppskattar det på allvar.

    Lokaltidningens reportage går inte längre att läsa på nätet. I Kloka Hem 2/2103 fanns vår gård med i ett annat reportage.

    Gilla

Tyck till om du vill!

