Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Ett eget hus

1 kommentar

Jag trivs med att – i snöiga vintern, kanske under stjärnklar himmel, eller i vårens ljumma vindar, i höstens virvlande lövblåst – gå ut till min ateljé. Jag trivs med att arbeta där. Rummet och inredningen därinne är något helt annat än i bostadshuset. Där är luftigare, där är lätt att arbeta, allt jag behöver finns i min närhet.
ateljén denna vintr
Jag kan lämna allt och stänga dörren till arbetsplatsen (och för all del även hemmet) ifall det är stökigt. Längtar jag efter vårljuden kan jag på husets baksida öppna stalldörrens övre halva en solig marsdag, sitta och arbeta utan att det drar runt benen samtidigt som jag hör fåglarnas kvitter och takdroppet. På vår och sommar står båda dörrarna ofta öppna. På senhösten bombarderar ekollonen tegeltaket och det låter väldigt mycket kan jag berätta. Årstiderna gör tillvaron spännande, de ger en dynamik åt året. Faktiskt trivs jag med att gå mellan husen här på gården. Det är inga långa sträckor men jag hinner uppleva väder och klimat. Jag vill inte ha allt under ett och samma tak, nej…
skottat
Och sedan i fjol har jag en omgärdad perennträdgård i direkt anslutning. Grinden syns till vänster. Just nu vilar den sig under snötäcket och behöver ingen omsorg alls. Utebelysningen ger ett bra sken, en lysrörslampa innesluten i opalglas. En moderniserad form av ”stallampa”. Ljuskällan är aldrig bytt sedan armaturen sattes upp 2001. Bara det.

Det var ett viktigt steg som togs när jag kom på att vi skulle göra detta uthus till mitt arbetshus. I skön och livsviktig avskildhet. Man behöver vara själv ibland.

Ett eget rum.
A Room of One’s Own är en essä av Virginia Woolf från 1929. Den anses vara feministisk. Lästips!

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

One thought on “Ett eget hus

  1. Jag förstår att det är viktigt för dig med arbetshuset. Man behöver lite variation, olika världar. Jag tycker om att ha det modernt i stan och så en helt annan miljö på torpet. Och för dig att gå till och från jobbet.

    Gilla

Tyck till om du vill!

