Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Blomkviststugan ♥

2 kommentarer

Jag passerade nyligen detta gamla hus igen, ett hus som jag kör förbi då och då. Vårvintervädret var behagligt, fasaden låg inte i skugga. Alltså dags att fotografera denna älskliga lilla byggnad. Jag vet inget om stugan, har endast följt den då jag passerat på vägen söderut. Många av ekarna  på kullen avverkades i fjol, något grävdes in till stugan, kanske var det kommunalt vatten?
blomkvists stuga1
En av mina favoritstugor. Visst kan man vara förälskad i en byggnad? Så klart! Har ni något favorithus ni håller ögonen på?
blomkvist4
blomkvist8
De vitmålade knutbrädorna slutar ett ”skift” ovanför stensockeln. Jämför mina funderingar kring mitt eget hus.
blomkvist3
Knutlampan har en kupa som har lilatonat glas, något mitt hjärta klappar extra för. Just ett sådant lilatonat som satt ovanför entrén på en redan då nedlagd konsumbutik då jag var liten ficka någon helt annanstans.
Husets utsirning är koncentrerad till farstukvisten. Fasaden är klädd med liggande fasspont men under kvisttaket stående pärlspont – precis som i mitt universum.
blomkvist2
Inga stuprör finns på stugan vilket är så befriande enligt min mening. Numera sätts avvattningssystem med stuprör och hängrännor upp alldeles för oreflekterat enligt mitt sätt att se. Här har man hängränna som sträcker sig någon knapp meter utanför vindskivan. Det räcker för att vattnet inte ska rinna bort utan att nudda fasaden.
Tegeltaket har inga vattbrädor vilket ger det ett smäckert uttryck, det gamla fina takteglet kragar ut över vindskivan. Skorstenen behöver jag väl inte nämna att den är klassiskt skön.
blomkvist7
Järngrinden ser ut att vara 50-60-tal. En trevlig anakronism :-) Ett vildvuxet äppelträd finns kvar från förr.

Boken Bevara och sköta en gammal trädgård (2002)  av Christina Ilminge står i min bokhylla. Och där i boken, som det första av de tio planexempel på trädgårdar som avslutningsvis beskrivs, finns detta hus kallat ”Torp från början av 1900-talet i norra Södermanland”. Redan innan jag läste den boken hade synintrycket av detta hus fastnat så jag kände snart igen det.

Så här beskriver Ilminge stugan med tomt:

Bostadshuset är en typisk sörmländsk röd stuga med vita knutar byggd runt sekelskiftet 1900. Det har kanske från början varit ett torp bebott av en anställd på den närbelägna stora gården. Huset vilar på en torpargrund och är klätt med liggande träpanel. Den ca 500 kvm stora tomten ligger uppdragen mot en liten lövskogsbeklädd höjd med bergknallar i kanten av ett slättområde. Tomten lutar ganska starkt mot väster från huset och jorden består sannolikt av en ganska mager grusjord. Trädgården är idag närmast att betrakta som en naturtomt med en mager gräsmatta med vildväxande lövträd som ek och björk. Rabatterna är samlade runt framsidans entrégång och det finns idag endast ett fruktträd, ett äppelträd.

ur C

Klicka på bilden för att lättare kunna läsa.
3,5 sidor behandlar stugans tomt med åtgärdsförslag och uppmätning av dagsläget samt växtförslag vid eventuell restaurering. Jag kan verkligen rekommendera den här boken till alla som blivit med en gammal trädgård och vill ta vara på dess samtida möjligheter. Förslag finns inte endast för stugtomter som denna, utan trädgårdar vid tio olika typer av bostadshus från hela avlånga landet och med olika datering. Och inte enbart odlingstyper och växtval behandlas utan olika element i en trädgård som t ex träd, terrasser, slänter, stödmurar, hägnader, gångar, redskap… Att applicera på sin egen trädgårdstomt.
blomkvist5
På nätkartan ser jag att detta är Blomkviststugan. Karins stuga, som syns till vänster i bild, och Gretas stuga är närmaste grannar och står även de namngivna.  Spånga gård helt ligger nära. MrsUniversum tycker sig ha ett speciellt förhållande till denna stuga. Den känns oförstörd, den liknar mitt hus i många detaljer, den ligger synlig så jag har lätt kunnat följa den. Den har varit sommarboende för ett äldre par till för inte länge sedan. Nu verkar den stå tom, inga gardiner skymtar i fönstren och staketet börjar ge vika. Så innerligt jag önskar att den blir väl omhändertagen i fortsättningen också ♥ ♥ ♥

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Blomkviststugan ♥

  1. Så bra din blogg är! Här har du en som definitivt tänkt sätta upp stuprör alldeles för oreflekterat! Men nu kan jag sluta vara sur på Johan för att han glömde säga till grävarna om avvattningsrör från nordöstra gaveln och istället bara laga hängrännan och leda ut vattnet en bit från fasaden. Vilket uppenbarligen funkat i snart 100 år!

    Gilla

    • Topp!!! (Tar inte vatten undan kan man gräva en stenkista.)
      Jag har en annan fastighet där bostadshuset aldrig ens haft hängrännor och inte heller ska få sådana :-) Stort taksprång och gräs in mot stengrunden gör att vattendropparna inte stänker upp. Det är så fint tycker jag.

      Gilla

Tyck till om du vill!

