Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Anrik arkitektur

8 kommentarer

åhlens fasad usala
Arkitektkontoret Backström & Reinius tårtpappersfasad från tidigt 1960-tal ritades för dåvarande Tempo, nu Åhléns. I år ska den perforerade betongfasaden bytas ut till en glasfasad. Om detta tycker inte jag. Semiantika byggnader lever farligt.
åhlens tårtpappersfasad
Det finns inte många sådana fasader här i landet. En annan likartad varuhusfasad finns i Farsta centrum. Det här varuhuset har en väl synlig plats i ena hörnet av Stora torget. Ett torg med alla fyra hörn slutna. Det är inte heller vanligt precis. Men Uppsala har det. Stadsplaneringen med Stora torget är från 1600-talet.
västgöta-dala
Västmanlands-Dala nation från 1965. Arkitekt Alvar Aalto.
släpljus
Gustavianum påbörjat 1622. Släpljuset gör fasaden magnifik tycker jag. Ursprungsarkitekt var Caspar van Panten. När jag pluggade egyptologi på 80-talet besökte vi de egyptiska samlingarna som finns här. Anatomiska teatern under kupolen med soluret byggdes på 1660-talet på Olof Rudbeck d.ä. initiativ. Sevärd!
katedral
Den gotiska domkyrkan invigdes 1435.
gla usala
Den gamla kyrkan vid kungshögarna blev år 1164 domkyrka i Sveriges första ärkestift. Runt mitten av 1200-talet brann domkyrkan och i samband med det flyttades ärkestiftet till Östra Aros – Uppsala 1273. En ny katedral började uppföras där. I helgen var det första gången jag såg den gamla kyrkan interiört trots alla besök jag gjort i Gamla Uppsala genom åren.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

8 thoughts on “Anrik arkitektur

  1. Den gamla kyrkan vid kungshögarna har jag beskådat. Även druckit lokalt producerat mjöd invid nämnda byggnad. Invändigt tror jag inte att jag var för det har jag inget minne av.

    Gilla

  2. Nej vad tråkigt med Åhléns! Glasfasader finns det redan tillräckligt av här, och fler är visst redan planerade vad jag förstått. Intressant (eller ska man säga deppigt) med den här stan är att styret satsar så lite på det som utmärker den, som universitetet med tillhörande byggnader och övrig kulturhistoria, och istället försöker profilera sig som ”eventstaden”, man vill bygga arenor och konferensanläggningar mm.. Tack i alla fall för den lilla historievandringen, jag har mycket kvar att upptäcka fast jag bott här i tretton år nu :)

    Gilla

    • Håller med dig Anna. Kommunerna ser dessutom ut att kika på varandra. Alla vill profilera sig inom samma område – för tillfället varjehanda evenemang och arenor. Var finns de enskilda kommunernas själ?

      Gilla

  3. Men vafalls? Har inte någon begripit någonting? Ibland undrar jag vad herrar och damer byggnadsnämnd tänker med.

    Kupolen på Gustavianum står mycket högt på besökslistan.

    Gilla

  4. Kul att få återse Uppsalamiljöer. Jag var Uppsalabo 1972 – 97.

    Gilla

Tyck till om du vill!

