Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

Vintertid

Lämna en kommentar

Alltid lika trevligt att komma hem och öppna den ekådrade dörren.
vintertid

SNÖ
Av närheten till snön
är blommorna på fönsterbrädet sällsamma.

Le mot mig åtminstone därför
att jag inte uttalar ord
som jag aldrig skall förstå.
Allt jag kan säga dig är:

stol, snö, ögonfransar, lampa.

Och mina händer
är enkla och avlägsna
och fönsterramarna
som klippta ur vitt papper

och där, bakom dem,
kring lyktorna
virvlar snön

ända sedan barnaåren.

Och den skall virvla så länge man minns dig
och talar med dig här på jorden.

Och dessa vita flingor såg jag
en gång uppenbarade
och jag slöt ögonen och kan ej öppna dem,
och vita gnistor virvlar

och hejda dem
förmår jag ej.

Gennadij Ajgi,
1959-60
rysk poet f. 1934

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

Tyck till om du vill!

