Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Till vad nytta?

6 kommentarer

drapering
Jag älskar snörmakerier men är i grunden funktionalist. Funktionalismen är sparsmakad och ornamentlös. Hur ska jag få användning för mina bollfransar, band och spetsar? Fotot ovan är från en sängkammare på Säfstaholms slott. Jag fascineras av den konstfulla draperingen. De svenska miljöer jag framför allt tänker på då det gäller smakfulla och tygrika gardinuppsättningar är de kungliga slotten Rosendal och Rosersberg. Empirern var överdådig då det gäller drapering av textilier i inredningarna. Jag gillar empiren. Också.
snörmakeri vita tofsar
Detta är ett av alla band jag köpt till mitt lager. Eftersom jag är en samlare är jag ganska nöjd med att bara äga dessa band, remsor, spetsar, tofsar och titta till dem ibland. Mmmm, men visst vore det trevligt att få användning av några i inredningen här hemma.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “Till vad nytta?

  1. Jag är nog i dessa sammanhang en riktig tråkmåns. Mina funderingar går direkt till ”Hur mycket damm samlar en sån där?” När man nu en gång inte har någon husa.

    Gilla

    • Hej, nu var det inte riktigt en sådan där uppsättning som syns på bilden jag vill ha – bara nyttja några av alla band, spetsar och snörmakerier jag samlat på mig. Kanske kan jag kanta en enkel gardinlängd utan att det blir alltför ”fluffigt”… Hyllremsor i linneskåpet… Fantasin tryter…

      Gilla

  2. Jag fick tre nya mangeldukar i linne, från en äldre dam, sådana med fyra vita ränder längs långsidorna. För att de skulle räcka till gardinlängder måste de förlängas. Skarvsömmen fick vara uppåt och för att dölja den sydde jag fast en virkad uddspets i samma färg, så man kan tro att det sitter en liten kappa där.

    Gilla

  3. Perfekt til puter/kuddar!

    Gilla

  4. Mmm, det blir många kuddar :-) Bara det inte blir alltför romantiskt…

    Gilla

Tyck till om du vill!

