Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Badrum anno 1925

3 kommentarer

bad3

bad1
Detta badrum är från år 1925-26. Med modern centralvärme, radiatorn sitter uppe till höger. Badkaret är placerat med långsidan under ett fönster, så ljust det blir!  Utanför fönstret löper en smal balkong. Till det lilla badrummet leder tre! dörrar, vilket förvånande mig. Badrummet finns i en av de Meisterhäuser (bostadshus för lärare på Bauhaus-skolan) som byggdes i Dessau. Just i denna bodde Lyonel Feininger med sin familj.

Här är hypermodernt med vippfönster, inbyggt badkar, varmt o kallt vatten, centralvärme, kombinerad bad- och duscharmatur. Jag låter mig inspireras till mitt eget kommande badrum :-) Där tänker jag mig ett inbyggt badkar.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

3 thoughts on “Badrum anno 1925

  1. Hej!
    Såg att du hade hittat in till min sida. Och jag är ju allt här och kikar då och då.
    Fantastiskt ljus i detta badrum. Ska bli spännande att följa din planering för ett eget!
    Kram Nina

    Gilla

    • Vi är väldigt få arkitekter som bloggar om de restaureringsprojekt vi bebor. Det finns desto fler byggnadsantikvarier som bloggar. Dessa yrkesgrupper har lite olika infallsvinklar på detta med byggnadsvård. Åsså bloggar många andra glada människor även om många övergått till det snabbare mediet Instagram. Jättetrevligt att du bloggar om dina erfarenheter av ett gammalt hus!!!

      Gilla

      • Men tack. Vad kul att det uppskattas!
        Och visst stämmer det att våra infallsvinklar ofta är lite olika.
        Det verkar vara ganska få arkitekter som bloggar överlag.
        Inredare, både professionella och på hobbynivå desto fler.

        Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

