Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Elegansnejlikor

6 kommentarer

Min blomsterhandlerska, som själv älskade nejlikor och därför ofta, ofta hade dem till försäljning, har lagt ner sin lilla butik. Det är ett aber, nu är det så mycket svårare att ha jämn tillgång till dessa vackerheter. Här nedan några av alla de många buketter med elegansnejlikor jag ordnat de senaste åren. Den översta både med nejlikor och de små och förgrenade elegansnejlikorna. De har länge varit underskattade efter senaste storhetstiden på 60-talet.
elegansnejlikor3
elegansnejlika500_redigerad-1
En bukett bredvid datorn på arbetsplatsen måste man ju ha att upplivas av. Kolla färgställningen!
elegansnejl2_redigerad-1
Saknar lättheten att komma över att köpa dem.
elegansnejlikor_julen-2014
I julas köpte jag två förpackningar med elegansnejlikor, en klarröd och en mörkrosa. Det blev en fin bukett till salsbordet men fotot blev urkasst så jag lekte lite med det. De är köpta på affärskedjan Plantagen som jag egentligen inte alls gillar som företagsfenomen. Stordrift som jag inte tror på och egentligen inte vill stödja.

Har ni bra fristående blomsterhandlar i er närhet?

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “Elegansnejlikor

  1. Jag brukade alltid köpa sådana nejlikor för ett antal år sedan. Söta och håller jättelänge. Vet inte varför jag inte köpt på länge. Jobbade då i och för sig nära en blomsteraffär som alltid hade sådana. Här finns såvitt jag vet ingen blomsterhandel som inte tillhör någon kedja. Ett par plantskolor, men inte någon ren affär.

    Gilla

  2. Ja, här runtomkring finns faktiskt ett par riktigt trevliga, även om jag måste erkänna att jag då och då hemfaller åt besök på Plantagen. Stordrift är inte riktigt bra för blommornas själ, märker jag, för när man får hem dem och ska börja njuta av dem, ger de upp.

    Gilla

  3. Nejlikor var de blommor min mamma oftast köpte på 60- och 70-talet, både till sig själv och för att ge bort och jag tyckte alltid att de var lite stela och artificiella. Därför har jag aldrig köpt nejlikor själv. Kanske dags att omvärdera dem?

    Gilla

  4. Nejlikor är värda en renässans, Annika H! Tallris och stora röda nejlikor är fenomenala spridare av julkänsla t ex.

    Bor man i en stor stad är det förstås lättare att hitta fristående blomsterhandlare. Jag har en mindre blomsteraffär i min närhet som är bra men som inte lika ofta som den nu nedlagda har elegansnejlikor. Annars är det kedjor som gäller till stor del. Bara för några år sedan fanns fler fristående, många är nu nedlagda eller uppköpta av kedjorna. Jag gillar verkligen snittblommor och köper en hel del under vinterhalvåret, på sommaren odlar jag själv :-)

    Gilla

    • Tallris och röda nejlikor låter som en mycket bra kombination. Frågan är om jag kommer ihåg det till nästa jul? En liten påminnelse här kanske ;)

      Gilla

  5. Det behöver inte vara en blomsterhandel. ICa:s blommor blommar alltid länge. Sortimentet är begränsat dock. Men nejlikor har jag återupptäckt, de fanns hos mamma vid hennes dödsbädd, vinröda.

    Gilla

Tyck till om du vill!

