Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Hotad

8 kommentarer

lagård hotad av rivning lagård fr 20-talet
Den här ladugården från 1920-talet hotas av rivning då fastigheten är såld och de nya ägarna vill exploatera egendomen, stycka av tomter och bygga ett stort antal friliggande bostäder. Visst, byggnaden är helt obetydlig i det större sammanhanget men ett landmärke för närboende. Sakta men säkert utarmas landsbygden på äldre ekonomibyggnader. Det är dessa gamla ekonomibyggnader som lever farligt över hela vårt land. Några personer har lämnat in synpunkter på detaljplanen, en av dem är jag. Brukar ni engagera er i kommunala frågor?

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

8 thoughts on “Hotad

  1. Känner till den vackra byggnaden som ligger vackert i det gamla jordbrukslandskapet.
    Tråkigt när det man inte inser kulturvärdet och behåller pärlor som denna.
    //Roxnäs-torparen

    Gilla

    • Urtrist är vad det är Tomas! I det småbrutna jordbrukslandskapet lever hus och även jordbruksverksamhet väldigt farligt, rivning och nedläggningshot finns ständigt bakom hörnet.

      Gilla

  2. En väldigt fin ladugård som det skulle vara oerhört tråkigt om den jämnades med marken! Jag är glad att du och andra engagerar er för att den ska vara kvar.
    Är det inte brist på fantasi att riva hus? Om byggnaden inte behövs som ladugård kan man kanske hitta någon annan användning utan att förstöra den? Eller är det bara girighet för att få ut maximalt med pengar genom att stycka av allt till tomter?
    Själv har jag aldrig engagerat mig i någon kommunal fråga eftersom det inte har varit någon som legat mig tillräckligt nära. Men när vårdcentralen i byn hotades med nedläggning hade jag nog gått in i kampen om det inte redan funnits flera aktiva och drivande personer.

    Gilla

  3. I agree that it would be a pity if the beautiful barns and other ekonomibyggnader will decay and disappear from the Swedish landscape. I think it is inevitable because a lot of the old barns do not meet the modern standards or are of no use when the farming activities have stopped. These are massive buildings to maintain, so who will be prepared to pay for that in the long run? To prevent expensive renovations it is important to keep certain parts in good condition, e.g. the roof. May be a new theme for the byggnadsvårdsförening? Behålla hela gården: förebygga ekonomibyggnaders förfall.

    Gilla

    • Ingen blev gladare än jag om ett tema om ekonomibyggnaders bevarande kom upp på tapeten. Att många olika typer av ekonomibyggnader hamnade på ”gula listan”. Det är ju det en stor del av mitt bloggande går ut på… att se värdet i äldre uthus.

      Gilla

  4. Kämpa för att bevara, den ser ju så bra ut i sitt ytskick. Står rak och ståtlig på sin plats.

    Gilla

    • Ja Maarit, jag använder min demokratiska rättighet och har lämnat synpunkter på detaljplanen. Ekonomibyggnaden skulle, om vilja finns, kunna integreras i planen. Tack för att du kommenterade!

      Gilla

Tyck till om du vill!

