Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Tryckta jultextilier

5 kommentarer

j roupe
roupe2
MrsUniversum har några tryckta jultextilier även om det mestadels finns broderade saker i hemmet. Jag har länge tyckt mer om det broderade framför det tryckta.  En åldersfråga vill jag nog påstå. Men duken på bilden med sina klara geometriska former och tydliga färgbyten är en favorit. Konstnär var Jerry Roupe (1919-2005) som väl är mest känd för Tomteparaden.
jobs
Det här är den bonad som härbärgerar mina äldsta julminnena. Den känns trygg just därför. Visserligen är just den här inköpt av mig för några år sedan men i mitt barndomshem hängde en sådan här bonad varje jul på väggen. Gocken Jobs (1914-1995) är konstnären bakom och Jobs Handtryck tryckte den. På bilden är julbonaden beskuren, enbart ”de tre vise männen” och ”flykten till Egypten” syns. men bebådelsen och födelsen finns också där till vänster.
jerry roupe
Staffan Stalledräng är en superfin julbonad tycker jag. Även den av Jerry Roupe. Djärvt snitt av stallet och hästen. De lustiga stenarna i valvbågarna faller mig i smaken. Och så förunderligt skönt med den klarblå färgen.

I år kom  boken Tryckt till jul

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “Tryckta jultextilier

  1. Tomteparaden var uppsatt på toaletten i mitt barndomshem. Nu för tiden har den en något mer ärad plats. Men även hemlighuset ska väl ha en fin dekoration till jul, kan man tycka.

    Gilla

  2. Ja de tar sig de gamla tryckta dukarna och bonaderna. Jag föredrar mammas broderade men de tryckta påminner också om barndomens jular. Får nog inventera linneskåpet till nästa jul. Gott slut och gott nytt år på er från oss på Höjden! Annelie

    Gilla

  3. Gillade tavlan på väggen jag. Den på den första bilden.

    Gilla

Tyck till om du vill!

