Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Det lackar mot jul

4 kommentarer

lackstång4
Tre lackstänger i en ask.
lackstång3
I en gammal ask som funnits här längre än jag.
lackstång1
I mitten ligger stång sigilllack som tillhör förpackningen ”Extra Fine Wax. Made in England”. Längst bort en lackstång märkt ”Pelikan”. Den hitre är använd och har gått i flera bitar.
Nu är frågan – var har jag lagt stämpeln med mina initialer som min far tillverkade för väldigt länge sen? Den stämpel som används för att trycka till lacket och ange avsändare. Lackat klappar det har jag gjort många gånger. Det luktar alldeles speciellt och är häftigt när lacken brinner och droppar.

Pepparkakorna är bakade, skinkan kokad, kalvköttet lagt i saltake. Nu återstår allt annat. Juljäkt hör till och kan vara ganska behaglig så länge det inte handlar om att shoppa.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Det lackar mot jul

  1. Lacket hör till. Jag använder också det.
    Vad fint med initialerna. På min stämpel står det ”God Jul”.

    Gilla

  2. Här används inget lack. Tyvärr. För mysigt är det ju!

    Här har julfriden infunnit sig. Vi ska inte ha julen här i år så då kan man liksom slappna av på ett annat sätt.

    Må så gott!

    Gilla

Tyck till om du vill!

