Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Tur som tokar

2 kommentarer

plommonträdsgrop
Man gräver en grop…
plommonträd2
…och planterar ett plommonträd som man fått av kompisar som varit ute och rest i Europa (och ser till att ympstället hamnar ovanför markytan).
plommonträd1
Man hägnar in det lilla trädet väldigt väl mot rådjuren. Och väntar på våren! Tack D&B!!!

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Tur som tokar

  1. Hej Jag bor i ett hus byggt 1920.
    Huset har gamla hand blåsta spröjsade englas fönster.Jag har låtit tillverka lösa innanfönster. Ert tips om korvar mellan är kanon. Men jag har en fråga som jag undrar om ni kan hjälpa mig med att besvara.
    Dom gamla fönstren med spröjs dom har ingen tätningslist alls. Varje vinter känner jag en kyla som kommer trotts korvar.
    Skall jag lägga tätningslist mot karmen Ytter fönstren ? Som den är nu har dom som sagt ingen tätning. Är man utomhus om trycker på fönstret lite lätt hör man att dom liksom ”skallrar ” glappar,Tacksam för svar

    Gilla

    • Hej! Härligt att de gamla fönstren finns kvar :-)
      Det som gäller är att innerbågen ska vara tät, ytterbågen ska ha springor (men förstås inte för stora). Är det helt tätt bildas lättare kondens mellan rutorna.

      Klisterremsa på insida fönster var det som gällde förr. Dixi tätningsremsor finns att köpa i välsorterade livsmedelsaffärer.

      Tätningslister (t. ex linsnöre som häftas fast) sätts på de lösa innerbågarna så följer de med bågarna då man tar bort dessa på sommaren och man slipper ha dem synliga på karmen sommartid.

      För att slippa det glapp du beskriver kanske fönsterbeslagen kan justeras.

      Gilla

Tyck till om du vill!

