Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Ersätt ROT med kulturbidrag

4 kommentarer

Ni läste väl denna utmärkta krönika från i måndags av Erika Hallhagen i SvD?  Igår la jag ut den på fb. Förslaget är att ersätta ROT-bidraget, som infördes 2008, med ett kulturarvsbidrag.  Då skulle många äldre kök med gedigna material få vara kvar. Vi får samma mängd interiöra förstörelse som efter 1973 då vi hade energikris och de bidrag för tilläggsisolering som då kom till, gjorde att oerhört många fasader förfulades, ja förstördes.
kök Gyttorp R. Erskine
kökx
kökÅ
kökA
kökAC2
kök AC1
En köksexposé med kök som kan vara rivna idag och kök som är musealt skyddade, allt i en salig blandning.
Besök Byggnadsvårdarnas kökskatalog på facebook för att inspireras av fler fina äldre kök.
rivet hus D
Detta tvillinghus i min närhet revs för inte så länge sedan. Jag tänker inte visa vilket standardtrist kataloghus det ersattes av. Förslaget om kulturarvsbidrag måste naturligtvis gälla så mycket mer än köksinredningar.
.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Ersätt ROT med kulturbidrag

  1. Underbara köksbilder

    Gilla

  2. Tyckte jag kände igen första bilden! Kul att du länkar till katalogen :)

    Gilla

    • Ja, Gyttorps bostäder ritade av Ralph Erskine. Superfina både exetriört och interiört. Jag har egna bilder därifrån men orkade inte leta efter dem ;-)
      Kökskatalogen tycker jag man kan pusha för nu eftersom mycket på nätet glöms bort väldigt snart.

      Gilla

Tyck till om du vill!

