Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Agrarhistoria

5 kommentarer

Jag tar med några fler bilder från veterantraktorplöjningsdagen i september utanför Björkvik, Sörmland.
traktor1
En traktor av fabrikatet Hanomag. Grå, men ingen Grålle :-)
traktor2
Och en BM, Bolinder Munktell. Sådana fanns många av denna sörmländska traktordag eftersom de tillverkades i Eskilstuna.
traktor3
tröskning2
Ett tröskverk draget med hjälp av en traktormotor. Kraftöverföringen sker via remmar.
tröskning1
HÄR finns principen för den här typen av tröskning beskriven. MrsUniversum kan inte annat än fascineras över maskinen tröskverket!
agrart1
Detta är taget utan sitt sammanhang.  Det är en vattenkylare, ett sätt att kyla vatten till råoljemotorn, tändkulemotorn, som står på sidan om. Det hela är stillastående just på bilden men var igång senare och drog ett annat tröskverk. En tändkulemotors dunk är som musik.
höskrinda
På gården Lilla Munkebo i Björkvik har man samlat gamla jordbruksredskap som till exempel denna höskrinda…
gödselvagn
… och denna gödselvagn med automatisk gödselspridare (tekniken syns inte på bilden).
Inne i ladugården som syns i bakgrunden, finns så mycket mer intressant. Tur att det finns entusiaster som verkligen tar sig tid och har utrymme för de här museiföremålen.

Det här kan man påstå är en typ av arbetslivsmuseum, den typ av museer jag gillar skarpt. HÄR finns ett annat av dessa lantbruksmuseer. Kanske blir det nästa besök för min del.

.

 

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “Agrarhistoria

  1. Vilka underbara bilder!

    Kul att du fortsätter att skriva. Läser din blogg nästan varje dag. Du har så många intresanta ämnen

    Gilla

    • Trevligt att höra, Hans! De flesta byggnadsvårdsbloggare har övergått till det mycket snabbare sociala mediet Instagram. Eller eventuellt Twitter. Än så länge håller jag ut med bloggen :-)

      Gilla

  2. Roligt att du är kvar. Jag försöker hålla mig ifrån så kalla ”Sociala medier” så mycket jag kan.
    Men det är frågan hur länge det går……

    Gilla

  3. Gamla traktorer – visst är de fina! Min fd svåger hade länge en gråsugga tror jag den kallades. Den har tom jag kört :)

    Gilla

Tyck till om du vill!

