Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Självbindare

11 kommentarer

Jag skrev om att återkomma om utflyktsdagen i september med traktorer och gamla jordbruksmaskiner. Det blir lite om en fantastisk makapär – självbindaren Herkules.
självbindare5
NE: självbindare, skördemaskin för stråsäd. Självbindaren skär av säden och samlar den i kärvar, som binds med en mekanisk knytapparat.
självbindare4
Herkules dras här av en traktor men den går även att dra efter hästar.
självbindare3
Resultatet när den gått fram är kärvar som ligger på rad, ihopknutna med snöre.
självbindare2
Självbindaren uppfanns redan 1875 men genom att den har en komplicerad konstruktion och därmed blev dyr, dröjde det till in på 1900-talet innan den blev vanligare. På 1940- och 50-talen ersattes den av skördetröskan.
kärve med snöre
Kärve (nek) ombunden med ett snöre som syns om man tittar noga.
kärve bunden med strån
Här ligger en kärve (nek) ombunden med halmstrån som man gjorde då man skar säden med skära eller slog med lie. Det var kvinnor och barn som brukade göra kärvarna innan självbindaren tog över.
Nationalencyklopedin förklarar:
kärve, en med halmband eller snöre (skördegarn) sammanhållen bunt av (vanligen) stråsäd eller halm.
nek, sydsvenskt ord för kärve.
skyl,  form för torkning av sädeskärvar, Långskyl= trave, förr vanlig form för torkning på fältet av sädeskärvar, parvis uppresta mot varandra med sädesaxen uppåt och med sex eller flera par i varje
självbindare1
Det här är en komplicerad maskin med tre långa trästörar som roterar sinsemellan, en duk som rullar med den avkapade säden på och portionerar ut den i lagom mängd, därefter binder apparaten ihop till en kärve. Det var ingen vidare bra förklaring så här kan ni se en film med samma typ av självbindare som ovan i funktion. Trots hela den komplicerade konstruktionen tycker jag att det är mest märkligt att det går att göra en knut på snöret som binder ihop kärven :-)

Gamla metoder i jordbruket demonstreras i Stenudden, Luleå 2009. Självbindaren är en Herkules av samma typ som på mina bilder. Till skylarna som man gör använder man en stör i mitten. Så har man inte alltid gjort.

Jag minns första gången jag såg ett skördat sädesfält med skylar och en parkerad självbindare. Det var nära Björsund i Sörmland och jag stannade men saknade den gången kamera. Det var oerhört vackert med skylarna jämnt fördelade på den stooora halmgula åkern. Sinnligt helt enkelt.

Visst är det väl intressant med agrarhistoria! En historia som vi alla har anfäder som varit delaktig i på något sätt.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

11 thoughts on “Självbindare

  1. Så gammal är jag! :) Även om skördetröskorna kom ganska snart i min barndom.

    Gilla

    • Ohhh… då var de där vackra stubbåkrarna med kärvar i skylar en vanlig syn då du var barn? Så fint det måste ha varit i så fall att leka kurragömma mellan dem i skymningen :-)

      Gilla

  2. Oj då. Så gammal är jag också! Självbindaren drogs dessutom av en häst, Bella, när jag var liten. Spännande mackapär, dvs självbindaren. Traktorn kom inte förrän i slutet av 60-talet. Skördetröskan kom ännu senare.
    Kommer också ihåg hur duktiga mina släktingar var på att knyta nekar för hand, de tog bara några strån och snodde ihop det hela och vips var neken ihopbunden på ett otroligt effektivt sätt. Jag försökte själv men fick aldrig till det.

    Gilla

  3. I byn där jag bodde var självbindaren självklar till mitten på -60 talet. Första skördetröskan (traktordragen) dök upp ca 1964 och den blev inte vanlig förän slutet på 60-talet.
    PS. Man fick inte leka bland kärvarna för då kunde kornen trilla av.

    Gilla

  4. Vilka fantastiska läsare jag har som vet så mycket och har varit med om hur livet levdes förr. Underbart!
    Som har sett hur kärvar bands för hand och själv prövat i verkliga livet och som sett en traktordragen skördetröska och som vet att man icke fick leka bland kärvarna för då förfors sädeskorn.
    Like!

    Gilla

  5. Det är du MrsUniversum som är fantastisk med din blogg som tar upp så många gamla och intressanta företeelser! Vi läser, njuter och minns! Usch det känns som jag är minst 80 trots att jag inte har passerat 60 än…

    Gilla

  6. Tänka vad den underlättade arbetet! Kul med filmen som är ”nästgårds” får man väl säga. Stenudden ligger på andra sidan älven granne med den bonde vi köper hö av. Redskapet de använder för att trä på kornkärvarna har vi flera av i vår lada. Fick veta av min morbror vad de användes till. Extra plus att jag nu fick se hur det går till!

    Gilla

  7. Fantastiskt! Och vilka vackra bilder. Här där jag bor händer det ibland att man samlar ihop ett gäng med starka knän och skär/binder riskärvarna för hand. Rismaskinerna finns men de är så mycket mindre.

    Gilla

Tyck till om du vill!

