Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Hotade industriminnen

6 kommentarer

En stor del av Sveriges industriella kulturarv hotas av rivning och nedläggning genom en statlig utredning. Över 200 ideella arbetslivsmuseer med vattenkraft i kvarnar, stampar eller sågar är några av de kulturarv som nu äventyras till följd av Vattenverksamhetsutredningens slutbetänkande. Utredningen om det viktiga miljöanpassningsarbetet saknar nämligen helt någon kulturhistorisk konsekvensanalys.
Läs hela debattinlägget som Svenska industriminnesföreningen, Svenska Byggnadsvårdsföreningen och ArbetSam skrivit som pdf eller på SIMs hemsida eller på Industriantikvariens blogg.



Samtliga foton: Ida Dicksson.
Vatten var en gång en viktig energikälla för småskalig industri. Den förståelsen får inte försvinna.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “Hotade industriminnen

  1. Oh nej, sånt får ju inte rivas!!!

    Ja, det är nog torv som vårt gamla fårhus är isolerat med, roligt med sånt där gammalt ”tänk”.

    Ha en bra dag!

    Gilla

    • Utan vatten inga tidiga industriminnen i bruk så människor förstår hur det fungerat.

      Torv låter spännande och väldigt miljövänligt. Jag har sett torv som isolering på en kyrkvind i norra Sverige. Kulturhistoria. Miljötänk. Så mycket vänligare än stenull eller glasull. Helt okunniga kan man inte påstå att människor var förr även om många tycks tro det ;-)

      Gilla

  2. Vattenkraften själv är nog minst lika utrotningshotade som de åar som förser den med råvaran vatten. Torv är utmärkt som isolering men brandrisken avskräcker nog (till ingen nytta måste jag tillägga, vad spelar det för roll om man isolerar med stenull men inreder med soffor och kuddar som brinner 100 ggr bättre än torv iallafall?).

    Gilla

    • Det är för att man vill effektivisera vattenkraften som industriminnena kan bli stillastående. Eller att man vill ta bort det man anser vara vandringshinder för fiskar. Anläggningar sedan 1800- eller 1900-talets början.

      Du har rätt om isolering. Men kan man ha cellulosa som isolering borde man kunna ha kvar torv. Fast cellulosan är behandlad med bor. Mer torvbrytning är jag dock skeptisk till. Torv är en råvara som tar tusentals år att bildas (jfr olja), men småskaligt och användande av redan bruten torv kan jag tycka att man bör kunna ta till vara. Kanske är jag alltför antikvarisk i mitt tankesätt.

      Gilla

      • Med tanke på de hemula mängder man bränner upp varje vinter så tror jag torvbrytning för isolering snarare är en välgärning (och jämfört med den olja som behövs för att skapa ett fullt kretslopp av stenull eller glasull så…). Torvbrytarna i Sverige hävdar också att det finns absurda mängder torv i Sverige att tillgå. Nu är jag ingen torvexpert men men. http://www.svensktorv.se/Fakta.htm

        Min drömisolering vore fårull men det står så himla mycket konstigt om det på nätet trots att jag har nagelfart hela WWW efter information i snart tio år. Det är nog bäst att helt enkelt bygga något och experimentera på egen hand.

        Gilla

        • Torv trodde jag användes mest till jordförbättring numera? Gör man pellets av den? Det där är jag inte insatt i.

          Det roliga är att jag arbetar med ett litet projekt där fårullsmattor ska användas som isolering. Ska bli intressant att se i praktiken. Fårull är ju något som slängs eller bränns upp – såvida det inte är de sorters ull som används till garn.

          Gilla

Tyck till om du vill!

