Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Naturnära tillvaro

12 kommentarer

Upp ur lådan har plockats några planscher som Halvan tittat på som barn. De är romantiska kan tyckas, gjorda på 50-talet och visar ett levnadssätt som var. Ett levnadssätt som faktiskt börjar återkomma glädjande nog.
augusti
Jag har svårt att ha många prylar framme som inte används, som bara är vackra eller romantiska. Tog därför upp en fråga här på bloggen för länge sedan om att ha framme saker som inte används, då handlade det om en broderad väggsamlare. Jag fick ett svar som avgjorde frågan. Väggsamlaren är ”lite puttenuttig javisst, men också en riktig käftsmäll när det gäller konsumtionssamhället förr och nu, om man tänker efter.” Så klart väggsamlaren sitter uppe! Därför tänker jag också använda de här månadsplanscherna vi har (men inte alla samtidigt).
september
Det är Kerstin Frykstrand som målade ett motiv per månad. Hon visar på ett naturnära liv och just de här två visar egenodlade äpplen, bär och blommor, den nedre visar på skogens skafferi. Vi har fortfarande allemansrätt i detta land, något som är ovanligt i övriga Europa och världen och som vi bör vara rädda om.

Idag tycker vi de är romantiska, javisst! Men nostalgiska är de inte tycker jag. Nostalgi är ett ord jag inte tycker om. Det kommer av grekiskans nostos, hemkomst, hemresa och algos, smärta, lidande och innebär längtan efter ett ofta skönmålat förflutet. Nostalgi sammanfaller därmed ofta med retromodet inom inredningssfären. För mig är de här planscherna inte längtan tillbaka. De pekar framåt och visar på värderingar i ett spjutspets-samhälle. Även i stan. Ekologiskt, närodlat, hållbart och småskalighet är värden som märks i dagens debatt. Det var så vi levde för inte alltför länge sedan men matindustrin har väldigt snabbt tagit marknadsandelar sedan dess. För min del känns det bra att ha downshiftat  men nostalgiker är jag icke.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

12 thoughts on “Naturnära tillvaro

  1. Då är vi lite lika då. Jag har också svårt för att ha saker framme som inte är till någon nytta. Jobbar lite med det dock eftersom man liksom ”ska” ha lite pynt framme. OCH jag gillar inte heller ordet nostalgi.
    Söta planscher i alla fall.

    Gilla

  2. Vilken skön blogg du har, kul att hitta hit! Vilket ställe ni bor på, så vackert. Och planscherna gillar jag jättemycket.
    Kram

    Gilla

  3. Åhå, den där årskalender är jag uppväxt med! När jag var liten gillade jag att titta på bilderna, när jag var tonåring var den ju bara sååå fånig och gammaldags! Och nu, 30+ , tycker jag att den är fin igen. ;)

    Gilla

  4. Jag kan verkligen gilla gamla målade bilder och speciellt julbonader men oj så lintottiga alla barn är, det är vår hemmiljö men inte alls så vi ser ut i vår familj.

    Gilla

    • Det går lika bra ändå.
      Kanske borde någon nutida konstnär få uppdraget att måla aktuella bonader ;-) Men kolla lillkillen längst bort på septemberbilden – något lite mörkare skymtar under den röda toppluvan/”stickemössan”.

      Gilla

      • Jo, han där bak är lite mörkare i håret. :-).
        Fast i så hög grad lintottiga som barnen på sommar- och julbonaderna tror jag inte ens befolkningen på landet var förr, men det var kanske mer säljande med blonda små huvudpersoner.

        Gilla

        • 50-talets syn på lyckliga familjen kanske. Varför kan man ju fråga sig, sålde kanske bättre som du skriver. Uttalad rasism tror jag inte förekom (offentligt) då på 50-talet. Samhället har förändrats på många sätt sedan dess.

          Gilla

        • Nej, inte uttalad rasism. Men jag tänker på tattare. Och på samer. Och på vecktidningsideal.

          Min mans morfar kom från Ryssland runt 1905. De är inte blonda. Och hans farfar är vallonsläkt. Och inte alls representerade på bondebilder, trots sina yrken och val av bostadsort.

          Gilla

  5. Stella, nu tangerar du något jag är intresserad av men som inte kommer fram här på bloggen. 1900-talet var inte alls idylliskt för alla invånare i landet och fortfarande inte med tanke på t ex registrering och renbetesmål.

    Gilla

Tyck till om du vill!

