Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Låt kylan komma!

4 kommentarer

Nu har vi satt in innanfönstren. Nu är huset vinterbonat. Nu tänder vi levande ljus. Nu kan vi elda i kamin, vedspisar och kakelugn. Härligt!

englas
Enkelglas.
e med innerfönster
Samma fönster med innerbågen på plats. För fasta bågar används koppelskruv lika den på översta bilden, men på bilden är ett fönster öppningsbart vintertid och då sitter vred på öppningsbara bågen.
Mellan de flesta fönsterbågarna används de sandkorvar / dragkorvar jag sytt. Lätt att plocka fram år efter år om man väljer ljusäkta textil.

Nu kan den klimatologiska kylan få komma.
.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Låt kylan komma!

  1. Aha, är det detta man har de där skruvarna till alltså. Då får det bli införskaffande av dylika till våra innerfönster så jag slipper använda kilar i fortsättningen. Tack för tipset!

    Gilla

  2. Nej, vi har små fönster, liknande fönster för kattvindar i sidoväggarna på vårt sovrum och dessa är av enkelglas. För några år sedan hittade jag två innerfönster på vinden men de saknade helt beslag och verkade ganska nytillverkade.
    Jag har hittills satt fast dem med kilar och ”tejpat” med fönsterremsor.
    Får se om jag kan lösa detta innan de nu ska upp igen.

    Gilla

Tyck till om du vill!

