Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Rosor, kål och gräs

3 kommentarer

Jag var på växtvandring på Vallby friluftsmuseum i Västerås förra veckan. Där guidade och berättade Maria Löfgren, museiträdgårdsmästare därstädes, om bondens och torparens trädgård. Vandringen var en uppföljning av den teoretiska kursdag som Maria höll i april i länsstyrelsens regi. Kursen är kostnadsfri och kommer troligen även att gå av stapeln nästa år. Är du intresserad så spana in länsstyrelsen i Västmanlands hemsida.

Ett intressant kunnande som förmedlades var att före Linnés tid, och än senare i bondmiljö, delades växtligheten in i tre typer. De tre var rosor, kål och gräs. Just det.

Rosor det är alla blommande växter.
Kål det är allt ätbart.
Gräs det är allt för människor oätbart.


Detta förklarar tant Ruts namn på trädgårdsblommor som jag hörde henne säga på sin ålderdom, en benämning som för inte för så många år sedan levde kvar hemma i norr. Till exempel fick praktlysing kallades av Ruth för ortnamnet med tillägget rosor, t ex Färilarosor. En blommande växt från Färila. Rosenskära hade samma namn. Här ovan har vi en ”Universumros” från min odling i år.

folkskola Vallby museum
Att lära sig odla var tidigare lika viktigt som att lära sig läsa och skriva i folkskolan under den tid då man levde av vad jorden gav. Alltså en bit in på 1900-talet. Här har vi byskolan inom museiområdet med nymålat staket. Här finns bärbuskar och upphöjda odlingssängar med ätbara grödor.


Maria Löfgren driver Museiträdgårdsmästarens blogg. Gå in där och läs vettja´. Därifrån är bilden med fågelskrämman hämtad. Sådana fanns ett antal av just i skolans odlingar. Kul saker det där…

Och till slut kom vi in på att gräsmattor inte fanns före 1950-talet på landsbygdens bondgårdar och torp. Gräset var då för tiden mat till djuren och därför sköttes ytorna extensivt. Den vetskapen sitter i min kropp. Det är jag väl medveten om, just därför vill jag inte ha en kortklippt  ”green” här på den gamla bondgårdens tun. De passar in i senare tidsepoker eller i andra samhällsskikt än de människor som lät uppföra denna gård under 1900-talets början.

 .

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

3 thoughts on “Rosor, kål och gräs

  1. Intressant med de tre typerna i trädgården. Och vilket mysigt ställe!

    Gilla

  2. Aha! Då förstår jag svärmors namn på den härliga Praktlysingen: ”fattigmansrosor”… Gillar också ditt ”Gräs (inte -liga) -inlägg” om gräsmattans historia! Mmmm, om jag bara kunde övertyga min andra hälft, som faktiskt (Jo jag erkänner- könsrollsfördelningen stämmer!) är lite lätt manisk i att gräsmattan MÅSTE klippas. Har fått till en liten ängssnutt, och gillar verkligen er lösning med att klippa ”stigar” i det vildvuxna. Då ser det plötsligt lite ”uttänkt” ut! Har läst om ”knacklien” och skulle vilja lära mig att slå med en! Med vänlig hälsning, Värmländska Mitt Egnahem

    Gilla

    • Så innerligt trevligt att fler har hört den där benämningen ”rosor” om blommande trädgårdsväxter som inte är rosor :-) Den var allmän över hela landet om jag förstått det rätt.
      Apropå gräsmatta så gör vi det lättare för oss genom att inte slå allt hela sommaren. Vi har ju ingen åkgräsklippare. Och du, det är aldrig för sent att lära sig slå med lie :-)

      Gilla

Tyck till om du vill!

