Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Tor och Nils

1 kommentar

Jag tycker bra om många av de gamla trädgårdsböckerna med svartvita fotografier och målade färgplanscher. De innehåller så mycket koncentrerad kunskap eftersom författarna med hjälp av ord och inte stora vackra foton tecknade ner sin visdom.  En trädgårdskunnig som jag gärna läser är Tor Nitzelius vars böcker jag köpt antikvariskt.
tn
T Nitzelius trgbok1
T Nitzelius trgbok3
T Nitzelius trgbok2
Och se där, där är den, min iris som jag funderat över. En dvärgiris är det – svårare än så var det inte :-)
trädgårdsböcker
Din trädgård köpte jag då ja flyttade hit till Universumet. Rätt bra, lite svår att hitta i då den beskrivande texten finns på flera ställen i boken. Men den var min följeslagare i flera år.

Här i Universumet har vi sedan några år tillbaka börjat använda gräsklipp för att täcka och göda odlingarna. Att låta klippet ligga kvar på den del av tomten som vi kör över med gräsklippare blir inte bra, eftersom vi inte vill göda gräsmattan utan få mer mossa och ängsblommor. Ingetdera vill ha gödning. Istället lägger vi klippet på köksland, bärbuskar och vissa perenner.

Sedan ett antal år tillbaka är jag prenumerant på den utmärkta tidskriften  Natur & Trädgård i vars senaste digitala nyhetsbrev jag läste att  Nils Åkerstedts slutsålda bok ”Boken om marktäckning – och om odling i sand”  (jag har lerjord!) finns att läsa på Bokförlaget Natur & Trädgårds hemsida. Kolla HÄR om du vill. Där finns även annat matnyttigt för miljövännen och hemmaodlaren än just täckodling.

 

 

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

One thought on “Tor och Nils

  1. Hej! Från den 3 juli till den 30 juli bloggar jag från Paris. Följ mig gärna då: HISTORIEBLOGGEN
    Hälsningar
    Maud

    Gilla

Tyck till om du vill!

